95073_1_P (Foto: Faksimile / Bjørn Eivind Årtun )
95073_1_P (Foto: Faksimile / Bjørn Eivind Årtun )

Krilloljeselger refses for falsk helseundersøkelse

Krilloljen som anbefales av norske kjendiser refses for ulovlig markedsføring.

Du har sikkert sett denne krilloljen anbefalt av supertrioen Kjetil André Aamodt, Lasse Kjus og Dag Otto Lauritzen på TV.

Men nå har krilloljen fra Norvital fått noe uønsket oppmerksomhet. På bare tre uker har Forbrukerombudet mottatt hele 19 klager fra forbrukere som reagerer på at Norvitals markedsføring av krillolje fremstilles som en helseundersøkelse.

Les også: Superslanke Emma er ikke den hun utgir seg for å være

Villedende markedsføring

Reklamen av krillolje kamufleres som «Norsk helseundersøkelse» og blir kalt for snikreklame av forbrukerne. Å fremstille en reklame som en helseundersøkelse er også i strid med markedsføringsloven. Ifølge loven skal nemlig reklamen framstå som ren markedsføring.

At Norvital selv hevder at de har sendt ut en «uhøytidelig helseundersøkelse» gjør ikke markedsføringen mindre villedende ifølge Forbrukerombudet.

Feilaktig inntrykk

At reklamen også er utformet på en måte som gir inntrykk av å være en offentlig utsendt undersøkelse med tittelen «Norsk helseundersøkelse – Nordmenns forhold til helse» får også Forbrukerombudet til å reagere.

- Å feilaktig gi inntrykk av at den næringsdrivende ikke opptrer for egen forretningsvirksomhet, er i strid med svartelisten og dermed en urimelig handelspraksis, seier fagleder Tonje Hovde Skjelbostad hos Forbrukerombudet.

I tillegg mener Forbrukerombudet at det er bekymringsfullt dersom kommersiell reklame gir seg ut for å være helseundersøkelser noe som kan svekke nordmenns tillit til reelle helseundersøkelser.

– Utspekulert

Forbrukerombudet reagerer også på at selve «undersøkelsen» også er med på å villede forbrukere som ikke er ekstra oppmerksomme. Det er nemlig allerede krysset av at man vil svare på undersøkelsen og bestille et abonnement på krillolje. Hvis du kun ønsker å være med på undersøkelsen og ikke abonnere på krilloljen må du nemlig selv passe på å krysse av for dette nederst i skjemaet.

-Dette er en lovstridig og utspekulert fremgangsmåte som er med på å villede forbrukerne, sier Skjelbostad.

Legger seg flat

Da TV 2 hjelper deg kontakter Norvital for en kommentar får vi følgende forklaring:

– Vi sendte ut reklamen til noen av våre egne kunder og som reklame i posten til noen uadresserte mottakere. Krillolje er relativt ukjent i Norge og vi ønsket å kartlegge folks kjennskap og holdninger til krillolje, omega-3 og helse, sier markedsdirektør André Braathen i Norvital til TV 2 hjelper deg.

Braathen bekrefter at det i tillegg til undersøkelsen ble sendt ut et tilbud til kundene. Han er likevel enig i at reklamen kunne misforstås.

– Her er det rom for misforståelse så etter en dialog med Bransjerådet har vi nå stoppet og avsluttet denne reklamen. Den ble avsluttet før Forbrukerombudet kom på banen. Reklamen var utformet uheldig og vi legger oss helt flate, sier Braathen.

Ikke utspekulert

Braathen avviser at det forhåndsutfylte skjemaet var et forsøk på å være utspekulert.

– Det var ikke intensjonen å villede noen. Vi skulle aldri ha hatt det krysset som var ferdigutfylt selv om det var muligheter for å krysse av et annet sted. Det var veldig uheldig bruk av ordlegging, sier Braathen.

Norvital skal nå gjøre alt for å rydde opp etter det som Braathen kaller for en glipp.

– Alle som har svart på reklamen og som likevel ikke ønsker produktet skal få full returrett på krillen umiddelbart, lover Braathen

Kunder som ikke ønsker å bli belastet porto for å returnere krilloljen og som ønsker å få tilsendt en ferdigfrankert konvolutt kan kontakte Norvital lover markedsdirektøren.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter