verkstedtest
verkstedtest

Måtte vente to måneder på Bertel O. Steen

TV 2 hjelper deg betalte over 1000 kroner for en sjekk av bruktbil, men merkeverkstedet brukte to måneder på å svare.

Har du har en bruktbil med behov for litt ekstra omtanke og nødvendige reparasjoner, bør du få med deg TV 2 hjelper deg på onsdag klokka 20.30.

Denne sommeren har vi gjort en stikkprøvekontroll av de fire store verkstedkjedene og merkeverkstedet Bertel O. Steen. Velger du å stole på feil verksted, kan tusenlappene få bein å gå på, avslører vår test.

Ikke alle var like kjappe med det skriftlige tilbudet. Innsatsen til merkeverkstedet var rett og slett altfor dårlig.

Se også: Test av årets vinterdekk

Les også: Forhandleren forlangte 5000 kroner for denne vaieren

Les også: Sjekk denne prisforskjellen! En liten ringerunde sparte Astrid for 13.000 kroner i verkstedutgifter.

Les også: Svendsen eksos ville utføre unødvendige reparasjoner

To måneders ventetid

På morgenen den 22. juni rullet vi inn på parkeringsplassen til Bertel O. Steen Skøyen. Anonymt skulle vi levere inn vår bruktbil og be om pris på fire konkrete feil våre eksperter, Audun Bergerud i NAF og Benny Christensen fra Broom, mente var nødvendig for at den gamle bilen vår skulle være i grei stand.

De tok da naturligvis hensyn til bilen verdi og levealder.

Bilen er en Peugeot 406 stasjonsvogn fra 1998 som har rundet 200.000 kilometer.

Samtidig ba TV 2 hjelper deg verkstedet om å gå over bilen for å se om det var andre feil. Vi ville også undersøke om verkstedene ville legge mer på reparasjonslista enn det våre eksperter mente var nødvendig.

Dette får du se mer om i onsdagens sending.

Dette skulle være en enkel øvelse. Vi leverte nøkkelen og de bad oss komme tilbake senere på dagen.

Da vi kom tilbake var ikke det skriftlige tilbudet klart. Noe som var greit nok da vi leverte den litt seint på morgenen. Vi ba derfor om at tilbudet skulle sendes til oss via e-post, noe merkeverkstedet lovet.

Men at det skulle ta to måneder før vi fikk det skriftlige tilbudet, sa de ingenting om.

Gjentatte purringer

Før vi gikk ut i ferie i juli purret vi på tilbudet som etter nesten to uker fortsatt ikke hadde dukket opp.

Da en måned med ferie var unnagjort, hadde det gått totalt 1,5 måneder siden vi besøkte Bertel O. Steen Skøyen, men fortsatt var ikke tilbudet vi hadde betalt over 1000 kroner for på plass.

Vi ringte da opp igjen og ble lovet at de skulle se på saken og ringe oss opp i løpet av noen dager. Men det skjedde ikke og vi purret enda en gang. Da fikk vi vite at papirene ikke var å finne og at vår saksbehandler var på ferie.

Vi fikk da tilbud om å komme inn med bilen og gjøre hele sjekken på nytt. Dette valgte vi å takke nei til.

Om dette var et reelt kundeforhold og ikke en test, ville det være helt uakseptabelt at man må organisere både fri fra jobb og andre praktiske ting for å måtte gjøre dette enda en gang. Noe som i utgangspunktet burde være helt unødvendig. At de er underbemannet er ikke vårt problem og servicen blir svært dårlig. Det forventer man ikke av et merkeverksted.

Vi måtte derfor vente til ferien var over hos Bertel O Steen. Først 23. august kom tilbudet. To måneder etter vi hadde bilen inne for en sjekk. Det kom da heller ikke som et oversiktlig oppsett som var lett forståelig for oss forbrukere. Det kom som en mail og det uten spesifiserte arbeidstimer eller moms.

Bertel O. Steen beklager

– Vi beklager denne hendelsen som ikke er i henhold til våre rutiner. Vi gjennomfører mer enn 320.000 vogngjennomganger pr. år og måler kontinuerlig kundetilfredsheten som generelt er svært høy. Vi iverksetter tiltak der vi ser at vi kan forbedre oss, og vil ta tak i denne hendelsen for å lære og forhindre at dette skjer på nytt, sier Morten Brønstad, direktør for Bertel O. Steen Detalj.

Holder ikke

Våre to eksperter i verkstedtesten mener innsatsen er kritikkverdig og altfor dårlig.

– At vi måtte purre flere ganger og at det ender med at det tar to måneder for å få ut et tilbud er slett, mener Benny Christensen, Brooms bilekspert og mangeårig bilmekaniker.

NAF er helt enig og mener i tillegg selve tilbudet er for dårlig satt opp.

– Et tilbud bør være oversiktlig så forbrukeren kan sette seg inn i det. Det bør være skikkelig og skjematisk satt opp på data. En e-post som dette uten spesifiserte arbeidstimer og moms er vanskelig å sette seg inn i for forbrukeren. Jeg hadde forventet mer av en så stor aktør som Bertell O. Steen , sier teknisk konsulent hos NAF Audun Bergerud.

Nest dyrest

Prisene for en gjennomgang av vår testbil varierte også veldig i testen. Den dyreste var omtrent dobbelt så dyr som den billigste.

Som nevnt leverte vi bilen inn med fire oppgitte feil og ba verkstedene ta en gjennomgang av bilen og sjekke den for andre feil.

Her kan du sjekke prisforskjellen på gjennomgang av bilen:

Automester / Automekanikeren Oslo

Kr 1080,-

Bertel O. Steen Skøyen

Kr 1021,-

Meca Rykkinn / Rykinn Bil

Kr 542,-

SnapDrive Drammen

Kr 577,-

Mekonomen / Smart Drive AS Drammen

Kr 500,-

Hele testen ser du på TV 2 hjelper deg onsdag klokka 20.30. Da får du også se hvilket verksted som ville koste på vår bil, som er verdt ca. 30.000,-, 26 600 kroner i deler og reparasjoner. Vi avslører også hvilket verksted som er best ut ifra stikkprøverunden vi har gjort.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter