Toscana tur 2 (Foto: Montasje)
Toscana tur 2 (Foto: Montasje)

Gratisturen kostet over 2000 kroner

Turoperatøren beholdt pengene i fire måneder, men Dagmar Wenaas fikk ikke turen hun ble lovet.

I vår fikk Dagmar Wenaas en invitasjon til en gratis Toscana-tur i posten via helsekostselskapet NaturaMed Pharma. Hun var rask til å takke ja. Ifølge invitasjonen ville hun nemlig bli påspandert en gratis reise med opphold og kunne tilbringe fire dager i Toscana.

– Jeg har aldri vært i Italia og så på dette som en fin anledning til å komme dit. Ifølge programmet som jeg fikk tilsendt var dette et veldig bra opplegg så jeg så fram til en kort og hektisk opplevelsestur, sier Dagmar Wenaas til TV 2 hjelper deg.

Les også: Du kan spare over 7000 kroner på reisen i julen

Les også: Familien ble lurt for 72000 kroner

Betalte depositum

Selv om turen var gratis ble Dagmar nødt til å betale inn et depositum på 1000 kroner for å reservere plass på turen. I tillegg til 549 kroner for en ekstra natt og 445 kroner for en obligatorisk flyplassavgift. På toppen av dette kom kredittkortgebyret på 150 kroner.

Totalsummen utgjorde 2144 kroner og ble trukket fra Dagmar sin konto 20. mai i år. Det var oppgitt fem mulige avreisedatoer i september/oktober og Dagmar ville få beskjed 30 dager i forveien hvilken dato hennes tur ville være.

– Turen var jo forhåndsbetalt. Jeg var tidlig ute med å sende inn påmeldinga, jeg hørte ikke noe utover sommeren så jeg var nesten sikker på at turen var i boks, sier Dagmar.

– Fullbooket

Men først 30. august får Dagmar en telefon fra arrangøren av pakkereisen Universal tours Scandinavia om at turen var fullbooket og at hun ville få tilbake pengene sine i løpet av de neste 30 dagene.

– Jeg reagerte med skuffelse og sinne. De måtte jo ha oversikt over hvem som skulle reise på et mye tidligere tidspunkt og gitt meg beskjed, sier Dagmar.

Reisearrangøren hadde da hatt de over 2000 kronene til Dagmar på sin konto i tre måneder og hun måtte vente i ytterligere en måned for å få tilbakebetalt summen.

Fikk ikke alle pengene

Dagmar ville heller ikke få tilbake alle pengene sine fra turoperatøren. Universal tours Scandinavia ville nemlig fortsatt belaste henne for kredittkortgebyret på 150 kroner.

– Når de ikke klarer å levere det de lover, synes jeg at de skulle betale meg igjen hele beløpet, og returnert beløpet i sin helhet, samt beklaget dette overfor meg, hvilket de ikke har gjort. Mitt kredittkort er gratis å bruke for betaling av varer og tjenester. Dette er lite seriøst, mener jeg. Selv om beløpet er lite, kr. 150.- er det prinsippet som blir feil for meg. Jeg synes det er respektløs kundebehandling sier Dagmar.

Dagmar skal heller aldri ha fått noe tilbud om å flytte reisen til et senere tidspunkt. Hun er svært skuffet over behandlingen hun har fått fra reisearrangøren.

– Jeg fikk aldri noe spørsmål om jeg ville reise på noe annet tildspunkt. Jeg fikk bare beskjed om at turen var fullbooket og at jeg ville få igjen pengene mine innen 30 dager. Jeg er skuffet, men har fått meg en lærepenge. Min tillit til NaturaMed Pharma og turoperatøren er brutt for alltid. Dette er ikke en turoperatør jeg vil bruke ved en senere anledning i allefall, sier Dagmar.

Toscana-reklame (Foto: Faksimile )
Toscana-reklame (Foto: Faksimile )

Velger betalende kunder?

Dagmar lurer også på om reiseselskapet spekulerer i å få flest mulig med på turen som reiser med følge. De som reiser i følget må nemlig betale for turen.

– Jeg tror at de lokker med gratis tur for en person, med anledning til å kjøpe en tur for ledsager for kr. 4.199.- for 3 dager i Italia. Når så jeg melder meg på denne turen alene, er jeg nok ikke så interessant for turoperatøren selvfølgelig, jeg har jo ikke med ledsager til «å sponse» min gratisbillett, sier Dagmar.

Skal tilbakebetales straks

Forbrukerombudet er helt klar på at kunden ved en avlyst reise har krav på straks å få tilbake pengene sine.

– Saken du beskriver reguleres av pakkereiseloven. Denne gjelder uansett hva som måtte stå i vilkårene. Ved avlysning av reisen har man krav på straks å få refundert samtlige beløp som er innbetalt. Man har også krav på erstatning for økonomisk tap, for eksempel renteutgifter, sier Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Beklager

TV 2 hjelper deg kontakter helsekostselskapet NaturaMed Pharma som sendte ut tilbudet om gratisturen som beklager at kunden har blitt skuffet over at det var fullbooket på høstens turer, og ønsker gjerne at hun deltar til våren. Da vi spør om selskapet synest at Wenaas har blitt riktig behandlet, får vi følgende svar:

– Alle kunder som har blitt invitert av NaturaMed Pharma AS skal få tildelt tur av reiseoperatøren – fortrinnsvis på de datoene som er satt opp på kontrakten. Turene går to ganger i året – på våren og på høsten, og er populære blant kundene våre. Turene fordeles 30 dager før avreise ihht kontrakten med kunden. Korrekt prosedyre ved fullbooking er å tilby ny reisedato påfølgende runde med turer. Ønsker ikke kunden dette, skal depositum refunderes. Reiseoperatøren hevder at kunden har fått informasjon om alternativ reise til våren, men takket nei, sier daglig leder i NaturaMed Pharma, Bodil Arnesen, til TV 2 hjelper deg.

Dagmar Wenaas blir nå tilbudt en senere tur med fast reisedato noe hun har hatt krav på siden hun meldte seg på turen.

– Vår oppgave er å påse at reiseoperatøren oppfyller sine forpliktelser i forhold til avtalen mellom oss (alle som bestiller skal få tilbud om tur) og at de overholder de punktene som er inngått i kontrakten med kunden. Vi oppfatter at det er uenighet mellom reiseoperatøren og Wenaas rundt hvorvidt hun er tilbudt en alternativ tur eller ikke og vil påpeke ovenfor reiseoperatøren at de gjennomgår sine rutiner. Hvis kunden ønsker å være med på alternativ tur til våren, skal hun tilbys en fast reisedato da – slik prosedyren er, sier Arnesen.

Også turoperatøren Universal tours Scandinavia beklager at Dagmar Wenaas ikke kom med på turen til Toscana. De hevder også at Dagmar ble tilbudt å reise til våren i stedet.

Stor pågang

Vi får egentlig ikke noe svar på hvorfor det tok hele tre måneder før Dagmar ble informert om at alle turene var fullbooket:

– I reisekontrakten blir det gjort oppmerksom på at en reisende som vil dele rom med en annen, ikke kjent person, blir informert om avreisedato 30 dager før tildelt dato. På den måten blir det like betingelser for alle de som ønsker å reise. Gjester som ikke ønsker å vente på å få tildelt en dato kan, hvis de vil, velge ønsket dato og få denne bekreftet med det samme, mot å betale en ekstra avgift, sier direktør Andrew James Brown i Universal tours Scandinavia.

På spørsmål om hvorfor Dagmar måtte vente i hele fire måneder på å få tilbake pengene får vi følgende svar:

– Depositum betales samtidig som man sender kontrakten til oss. Dette fremkommer i betingelsene, og må gjøres for at vi skal kunne reservere plassen. Dette er også for å sikre at den reisende faktisk ønsker å delta på turen, og for at vi ikke skal reise med tomme seter som andre kunne hatt glede av. Det er ikke slik at det ikke har blitt noe av turene i høst. Saken er at det ble fullbooket. Derfor har vi tilbudt alternative datoer med reise til våren, til de som ikke har fått være med nå. De som ikke ønsker å vente til neste sesong, får sine penger refundert, sier Brown.

Turoperatøren innrømmer overfor TV 2 hjelper deg at flere har havnet i samme situasjon som Dagmar fordi pågangen til disse turene har vært så stor. De har dermed blitt nødt til å tilby reiser til alternative datoer.

– Dette alternativet er fremdeles åpent også for Ms Wenaas. Dette i henhold til Pakkereiseloven, sier Brown.

Reiser til våren

TV 2 hjelper deg påpeker overfor turoperatøren at det ikke står noe i reisekontakten om at reisen kan bli aktuell på andre avreisedatoer enn de fem mulige som er nevnt i kontrakten. Det står heller ingenting i kontrakten om at det kanskje ikke blir noe av turen likevel.

– I kontrakten fremkommer det at vi tilbyr alternative datoer dersom situasjonen tilsier det. Man kan krysse av for ønsket avreisedato, og blir oppfordret til å krysse av for alternative datoer, dersom ønsket dato er fullbooket. Dersom man ikke ønsker en alternativ dato, vil kunden få refundert det han har betalt inn. Da dette var saken med denne kunden, ble hun tilbudt neste sesong. Det ønsket hun ikke, men ba i stedet om å få pengene refundert, sier Brown.

På spørsmål om hvorfor Universal tours Scandinavia ikke forholder seg til pakkereiseloven og straks tilbakebetaler alle pengene for en avlyst reise svarer turopereratøren med at både kontrakten, betingelsene og reisevilkårene er i henhold til Lov om pakkereiser og reisegaranti (Pakkereiseloven).

Da vi igjen spør på telefonen om turoperatøren mener at 30 dager er det samme som “straks” ønsker ikke personen i Universal tours Scandinavia å kommentere dette utover det svaret som ble sendt til oss på e-post.

Får tilbake alle pengene

Turoperatøren lover at Dagmar nå skal få igjen også de 150 kronene for kredittkortavgiften.

Universal tours Scandinavia avviser at de prøver å lokke til seg gratiskunder med reisefølge som vil bety at den ene personen vil måtte betale for turen.

– Den som mottar invitasjon betaler ikke noe ekstra selv om han eller hun velger å ta med et reisefølge. På hver eneste avgang har vi med både kunder som reiser alene, og kunder som har valgt å ta med reisefølge. Disse betingelsene er tydelig beskrevet i kontrakten kunden får tilsendt, sier Brown.

Ifølge turoperatøren har Dagmar Wenaas fortsatt muligheten til å reise på turen ved en senere anledning. Hun ønsker ikke å benytte seg av dette tilbudet.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter