faceinfo (Foto: Skjermdump Facebook / Privat)
faceinfo (Foto: Skjermdump Facebook / Privat)

Tonje fikk kakerlakkhjelp på Facebook

Venninne ville hjelpe Tonjes håpløse kakerlakksituasjon og startet støttegruppe på Facebook.

TV 2 hjelper deg har tidligere skrevet flere nettartikler om boligkjøperen Tonje Laukvik fra Trondheim. Leiligheten hun kjøpte i januar viste seg å være full av kakerlakker og er fortsatt ubeboelig.

Les også: Tonjes leilighet tatt over av kakerlakker

Saken har vekket engasjement og en av dem som har ønsket å hjelpe Tonje er venninnen Marina Stanimirov. Etter å ha fulgt utviklingen i saken syntes hun så synd på venninnen at hun så seg nødt til å gjøre noe. Det var da hun kom på ideen om å opprette gruppen på Facebook som hun kalte «Vi som ønsker å se Tonje på TV2 hjelper deg».

– Egentlig postet jeg bare en melding på veggen min angående saken, men da jeg fikk så stor respons fant jeg ut at jeg like gjerne kunne opprette en egen gruppe og da ble det jo kjemperespons, forteller Marina.

TV 2 hjelper deg viser reportasjen om Tonje

I kveld viser TV 2 hjelper deg reportasjen om Tonje og gruppen, som i dag har 462 medlemmer.

– Vi hadde jo håpet at det skulle vekke oppmerksomhet og det gjorde det. Det har rent inn med støttemeldinger og så hadde vi jo troen på at TV 2 hjelper deg også skulle legge merke til det, sier hun.

Solveig Barstad liker påfunnet

Programleder Solveig Barstad har aldri opplevd at noen har tatt i bruk slike utradisjonelle virkemidler for å komme på TV.

– Vi liker at folk engasjerer seg, så dette synes vi er veldig bra. Sannsynligvis ville vi ha laget denne saken uansett, men det er veldig morsomt at folk finner nye måter å kontakte oss på, sier Solveig.

Klar for å gå rettens vei

Tonje er overrasket over all støtten hun har fått og synes det er koselig at selv folk hun ikke kjenner engasjerer seg. Likevel har saken ennå ikke løst seg. Tonje bor fortsatt i en annen leilighet og man vet ikke om kakerlakkene faktisk er borte.

– Vi må rive kjøkkenet og bygge det opp på nytt og så håper vi å få bukt med problemet, sier Tonje.

Nå forhandler eierskifteforsikringsselskapet Norwegian Claims Link (NCL) og Tonjes advokat om størrelsen på en erstatning. Siste utvikling er at NCL har økt sitt tilbud fra 30 000 til 90 000 kroner. Det synes ikke Tonje er godt nok og varsler rettslige skritt.

– Jeg mener at mine utgifter har vært mye større enn dette og mitt krav er på ca 230 000. jeg synes det er latterlig å gå rettens vei for å få det man har krav på, forteller hun oppgitt.

NCL mener imidlertid at det ikke er dekning i loven for de postene Tonje krever erstatning for, men de vil vurdere saken fortløpende og håper de kan komme til en løsning uten å gå rettens vei.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter