ida (Foto: Privat)
ida (Foto: Privat)

Denne 17-åringen kan ha spart deg for masse penger

Ida startet massiv redningskampanje for å redde vennene fra dyre mobilregninger.


Ida Aspdahl er som tenåringer flest. Hun sender mye meldinger fra sin mobiltelefon. Ida betaler 200 kroner i måneden for fri SMS, og derfor har hun ikke betalt Telenor for tekstmeldinger det siste året.

Men dette forandret seg da hun kjøpte seg en ny Sony Ericsson Xperia X10 Mini i august i år.

Da hun sjekket saldoen sin på Telenors hjemmesider, oppdaget 17-åringen at hun hadde blitt fakturert nesten 500 kroner for leveringsrapporter på SMS. Selve tekstmeldingene var derimot fortsatt gratis.

– Først trodde jeg at jeg hadde surret og trykket på noe, og at det derfor var min skyld. Da jeg fant ut hva det kom av, syns jeg det var utrolig kjipt gjort, sier Ida til TV 2 hjelper deg.

– Hadde dere forstått at dette lille krysset ville kostet dere mye penger? spør 17-åringen.

idatlf2 (Foto: Privat)
idatlf2 (Foto: Privat)

Les også: Erlend (14) terroriseres av mystiske oppringinger

Les også: Tvinges til å betale nesten 40 000 i mobilregning

Les også: Slik kan familien spare flere tusen på mobilregningen

Automatisk leveringsrapport

Tjenesten som har blåst opp regningen til 17-åringen, var en leveringsrapport på tekstmeldinger. I motsetning til de aller fleste andre telefoner, kommer alle Android-telefonene fra Sony Ericsson med denne aktivert. Og den er vanskelig å legge merke til, forklarer Ida.

– Det er bare et lite kryss som dukker opp når man sender meldingen. Jeg tenkte jo ikke over dette da jeg sendte meldinger. Men da jeg gikk inn på innstillingene og skrudde det av, forsvant krysset. Det var sånn jeg fant det ut, sier hun.

Gustaf Brusewitz, PR-ansvarlig for Sony Ericsson Nordic bekrefter dette. Til TV 2 hjelper deg sier han at Sony Ericsson-modellene blir levert til nordiske forbrukere med denne tjenesten automatisk aktivert.

– Det er bare fra norske brukere vi har fått denne reaksjonen. Dette er fordi det er kun i Norge man tar betalt for leveringsrapporter, forklarer Brusewitz.

Massiv redningstjeneste

Da Ida oppdaget at leveringsrapporten tappet henne for penger, begynte hun å advare andre. Da venninnen fikk den samme telefonen fra Telenor levert i posten, sørget Ida for å skru av tjenesten før hun begynte å bruke den.

Men det var ikke bare én venninne hun advarte.

– Jeg har nå sjekket til sammen 27 Experia Mini-telefoner og alle har hatt denne tjenesten på, uten at eieren var klar over det. Jeg ble mer og mer irritert for hver telefon jeg fant, sier Ida, som også ønsker å advare enda flere.

– Dette er noe som i alle fall noe som jeg irriterer over, og er sikker på at mange flere vil gjøre om de fikk vite om dette. Kanskje de kan spare penger også, håper hun.

– Vond smak i munnen

– Sønnen min har fått store regninger på mobiletelefonen før, så jeg følte at jeg måtte sjekke denne gangen før jeg begynte å kjefte på ham, sier Tormod Holdbrekken fra Tretten i Gudbrandsdalen til TV 2 hjelper deg.

Sønnens siste regning inneholdt 800 kroner i leveringsrapporter. Rapporter verken Tormod eller sønnen ville ha, eller var klar over at de hadde aktivert.

Tormod kontaktet Telenor, som slettet kravet mot ham.

– Jeg får fortsatt en vond smak i munnen av dette. Telefonene blir levert med denne tjenesten på, men det sier de ikke noe om, sier han til TV 2 hjelper deg.

Ida får igjen pengene

TV 2 hjelper deg ba Telenor undersøke hvor mye lavere telefonregningen til Ida hadde vært om ikke leveringsrapporten sto på.

Svaret ble at leveringsrapportene, som Telenor tar 35 øre stk. for, hadde kostet 17-åringen 424,90,-.

regning
regning

Disse pengene vil nå bli kreditert henne, lover mobiloperatøren.

– Telenor oppdaget i sommer at flere av Sony Ericssons Adroid-terminaler har funksjonen SMS-kvittering skrudd på – som default., sier informasjonssjef i Telenor Norge, Knut Sollid og understreker at Telenor har aldri spesifisert at de ville ha denne funksjonen skrudd på automatisk.

Han sier at Telenor ikke får gjort noe med telefonene som allerede er ute på markedet, og sier at det derfor er lurt å skru av denne tjenesten manuelt om man ikke ønsker den.

Han vil ikke gå ut med tall på hvor mange slike telefoner de har solgt, men Brusewitz i Sony Ericsson Nordic sier at telefonene har solgt svært godt i Norge.

Har du blitt fakturert for leveringsrapporter på din Sony Ericsson-telefon, kan man kontakte Telenors for å få dette fjernet.

– Kunder som ringer Telenors kundeservice og klager skal derfor krediteres for dette