alcatopp1 (Foto: Skjermdump / privat)
alcatopp1 (Foto: Skjermdump / privat)

Nettbutikk skaper klagestorm

Oppgitte kunder er lei av å vente på varene sine, og klagene renner inn mot Alcaimport.

Alcaimport er en stor selger på auksjonsnettsiden QXL. Det er firmaet Brækkan import som bruker navnet Alcaimport på auksjonssiden. Firmaet auksjoner bort populære elektroprodukter fra kjente merker, men nå strømmer klagene mot firmaet inn.

Felles for kundene TV 2 hjelper deg har vært i kontakt med, er at de sliter med å få varene de har betalt for.

Alcaimport selger også varer fra sin egen nettside. Her, som på QXL, må kundene betale inn hele beløpet på forskudd.

Bare i løpet av de siste tre ukene har TV 2 hjelper deg blitt kontaktet av 13 fortvilte forbrukere.

Tendensen er den samme hos Forbrukerrådet, som også har opplevd en klagestrøm mot selskapet.

– Vi har også fått mange klager på dette firmaet, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Halsos i Forbrukerrådet.

Rådet har den siste tiden fått over 30 henvendelser om firmaet.

– Det er mye, slår Halsos fast.

Les også: Canada Goose-pirater svindlet Kristin

Les også: Lady Gaga-billetter til ulovlig blodpris

Les også: Elkjøp tvinger kunden til å tegne forsikring i butikken

Tar ikke telefonen

En av de som har kontaktet TV 2 hjelper deg, er Azhar Yaqoob fra Oslo. Den 18. juli i år vant han en av Alcaimports auksjoner. Med et bud på 3265 kroner fikk han tilslaget på en PC fra Asus.

– Etter auksjonen overførte jeg pengene til Alcaimport, og ifølge selgeren skulle jeg få PC-en i slutten av august, sier Azhar.

Alcaimport skriver at leveringstiden på produkter er 35 dager, og da er ikke lørdager og søndager inkludert.

Nå i slutten av september har han fortsatt ikke fått PC-en, og selskapet som sitter på pengene hans får han ikke tak i.

– Jeg fikk en mail der de sa at den skulle bli sendt 7. september, men fortsatt har den ikke kommet, sier han.

Azhar har sendt flere e-poster og ringt firmaet nesten 20 ganger.

– De tar ikke telefonen og svarer ikke på mailene mine. Det er veldig frustrerende, sier Azhar.

Men Azhars historie er ikke unik. De fleste henvendelsene TV 2 hjelper deg og Forbrukerrådet har mottatt går på treg leveringstid og vanskeligheter med å få kontakt med butikken.

*Oppdatering* Få timer etter at denne saken ble publisert, fikk Azhar beskjed fra Alcaimport at han vil få tilbake pengene sine.

TV 2 hjelper deg vet også at minst en misfornøyd kunde har politianmeldt Alcaimport for svindel.

Vant mot Alcaimport

En som tilslutt vant over nettbutikken, er 18 år gamle Asbjørn Aarø fra Fiskåbygd i Møre og Romsdal.

I mai kjøpte han en 50” plasma-TV fra LG for 4200 inkl. frakt. Da TV-en ikke kom som avtalt, begynte 18-åringen å purre på butikken.

– Det var nær sagt umulig å få kontakt med dem, hevder 18-åringen.

– For hver tiende mail jeg sendte, svarte de på én.

alca2 (Foto: Privat)
alca2 (Foto: Privat)

Asbjørn gjorde det klart at han ikke var interessert i å vente mer på TV-en sin lenger, og sa han ville heve kjøpet. Alcaimport sa at pengene ville føres tilbake innen syv dager. Da tre uker var gått, og firmaet ikke svarte på mail, begynte Asbjørn å ringe.

Tre uker etter at han ble lovt at pengene skulle føres tilbake, dukket de tilslutt opp på kontoen hans.

– Det er siste gangen jeg handler fra Alcaimport og QXL. Det er ikke sånn man skal drive nettbutikk, sier 18-åringen til TV 2 hjelper deg.

Vær forsiktig

Kundene som ikke har fått varene sine fra Alcaimport har betalt på forskudd via nettbank. Det gjør at pengene trolig er tapt hvis firmaet går konkurs.

– Hvis butikken går konkurs er pengene trolig tapt for kundene, sier Martin Skaug Halsos.

Forbrukerrådet anbefaler folk til å være forsiktige med å betale før de har fått varene.

– Det er alltid en risiko for forbrukeren å betale på forhånd. Det anbefaler vi aldri å gjøre. Går selskapet konkurs vil pengene høyst sannsynelig være tapt, sier Forbrukerrådets kommunikasjonsrådgiver.

Hvis butikken krever at du betaler på forskudd råder Forbrukerrådet deg til å betale med kredittkort. – Da kan man kreve pengene tilbake fra kredittkortselskapet, hvis noe går galt, sier Halsos.

– For de som ikke har fått varene sine anbefaler vi at man purrer og gir selskapet en frist på fjorten dager til å gjennomføre handelen. Om det ikke skjer ber man om pengene tilbake, eller at man kan gå fra avtalen, avslutter Halsos.

Har du noen tips i denne saken? Kontakt «TV 2 hjelper degs» journalister.

Alcaimport har ikke svart på TV 2 hjelper degs henvendelser.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter