Blackberry (Foto: Jeff Chiu / AP)
Blackberry (Foto: Jeff Chiu / AP)

iPad får hard konkurranse

Blackberry tar opp kampen mot Apple og annonserer lansering av Playbook. Se video.

Etter Apples iPad-lansering tidligere i år, har en rekke andre produsenter tatt opp kampen mot bestselgeren.

Blackberry skal ikke være noe dårligere, og annonserte nylig at de er i full gang å utvikle sitt eget multimediebrett.

– Dette er en av de mest spennende tider i vår historie, forteller Mike Lazaridis, administrerende direktør i RIM som produserer Blackberry ifølge BBC.

Playbook sies å ha banebrytende hardwarefunksjoner og en av verdens mest robuste og fleksible operativsystemer. Om de klarer å oppfylle dette, må vi vente litt lenger for å finne ut.

Les også: Ikke kjøp iPad ennå

Se også: TV 2 hjelper deg har lekt seg med iPad

Forretningsrettet

Blackberry er allerede velkjent innenfor forretningsmiljøet, og også på multimediebrettet kommer de til å satse på dette markedet. Analytikere har uttalt at Playbook vil gi RIM en mulighet til å dominere et marked de er kjent med, og hvor de allerede har et solid rykte.

Playbook vil ha en 7 tommers skjerm med kamera foran og bak slik at det en lett å benytte seg av videokonferanser, en funksjon som vil appellere til bedriftsmarkedet.

Lanseres til neste år

Playbooken forventes å sendes ut til bedriftskunder og utviklere i oktober, men vil ikke bli tilgjengelig for alle og en hver før i tidlig i 2011. Produktet har ennå ikke fått en eksakt pris, men produsenten sier det vil havne i det lavere prissjiktet i forhold til multimediabrett som allerede finnes på markedet, skriver BBC.

Siden lanseringen i april har Apples iPad dominert markedet, men det kommer stadig nye konkurrenter på banen. Samsung og Dell har nylig lansert sin versjon, og i tillegg til Blackberry utvikler også Asus, Google og Microsoft sine egne av multimediebrett.