Liten aldersforskjell på Norwegian-fly og SAS-fly

Flyflåten til SAS er ikke så gammel som Norwegian-sjef Bjørn Kjos vil ha det til.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos har ved gjentatte anledninger angrepet SAS og selskapets gamle fly – og lovprist sine moderne miljøfly. Men sannheten er at det ikke er så stor forskjell på alderen på flyene til de to selskapene.

Gjennomsnittsalderen på Norwegians flyflåte er i dag 9,4 år. SAS-flåten er i snitt 11 år gammel, viser en gjennomgang VG har gjort.

Norwegian har til sammen 54 fly, som fordeler seg nøyaktig likt mellom 27 eldre, annengenerasjons Boeing 737–300 og 27 moderne Boeing 737–800 – som bruker mindre drivstoff og slipper ut færre miljøgifter.

SAS har 98 moderne fly og 37 fly av eldre modell. Gjennomsnittsalderen på de eldste er 19 år, mens de moderne SAS-flyene i snitt er åtte år gamle.

Alderen på et fly har ingen ting å si for sikkerheten, så lenge flyet blir teknisk vedlikeholdt på optimalt vis.

– Selskaper som SAS og Norwegian har så gode tekniske rutiner at det ikke spiller noen rolle om en del av flyparken deres består av «eldre» fly på 20–25 år, sier direktør Grete Myhre i Statens havarikommisjon for transport til VG: (©NTB)