VIL HA DEBATT: Lederen av Stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide, mener forskjellen i ungdomsdødelighet på norske og svenske veier er oppsiktsvekkende. (Foto: Morten Holm)
VIL HA DEBATT: Lederen av Stortingets transportkomité, Knut Arild Hareide, mener forskjellen i ungdomsdødelighet på norske og svenske veier er oppsiktsvekkende. (Foto: Morten Holm)

KrF-Hareide vil ha fartsplomber på ungdomsbiler

Sjokkert over tall som viser at langt flere norske ungdommer enn svenske dør i trafikken.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lokalavisen Romerikes Blad har avdekket at norske ungdommer siden 1999 har hatt 30 prosent overdødelighet på veiene sammenlignet med svenske, og funnene sjokkerer lederen i transportkomiteen på Stortinget, KrF-politikeren Knut Arild Hareide.

– Det er veldig oppsiktsvekkende. Det er et paradoks at forskningsmiljøene ikke har kommet fram til dette, men at vi må få det gjennom media, sier han til avisen.

Vil ha fartsplomber og bilbeltesperrer

Hareide vil ta initiativet til et møte mellom de norske og svenske transportkomiteene, og mener Norge åpenbart har noe å lære av Sverige.

– Vi må iverksette konkrete, politiske tiltak, sier han videre til Romerikes Blad, og lister opp flere tiltak som han innrømmer kan oppfattes som frihetsberøvende.

Han vil plombere ungdomsbiler slik at de ikke kan oppnå mer enn en viss hastighet og innføre bilbeltesperre, som gjør det umulig å starte bilen dersom beltet ikke er i bruk.

Veidirektøren overrasket

– Jeg mener vi må vurdere å påby slikt sikkerhetsutstyr i biler som kjøres av ungdommer mellom 18 og 20 år, sier Knut Arild Hareide.

Veidirektør Terje Moe Gustavsen var helt ukjent med den store forskjellen i ungdomsdødelighet på svenske og norske veier, og lover at avisens avsløringer får konsekvenser.

– Vi må finne svar på hvorfor det er slike forskjeller. Derfor vil vi justere innholdet på et forskingsprosjekt som vil pågå ut året, opplyser Gustavsen til avisen.