disafe5
disafe5

Småbarnsfamilie fikk slettet alle bildeminnene

Camilla og Jan Erik mistet 4000 barnebilder selv om de betalte firma for sikker bildelagring.

Familiebildene er noe av det kjæreste vi har. Etter å ha blitt foreldre til Robin (6) og Ina (2), hadde Camilla Elstad og Jan Erik Karlsen rundt 4000 digitale bilder på PC-en sin. De ønsket å sikre bildene, og i 2007 oppdaget de disafe.net.

Nettstedet tilbyr «sikker lagring av det du vil ta vare på».

– Disafe sammenlikner tjenesten sin med en nettbank. At filene skal ligge like trygt som pengene i banken, sier Camilla.

Nettstedet lover at filene ligger i trygge serverparker, og at det blir tatt kontinuerlig backuplagring. Camilla og Jan Erik bestiller en lagringskonto med størrelse 25GB for kr 35 per mnd. De starter med å laste inn bildene sine og slettet de originale filene fortløpende fra sin egen PC.

Vinteren 2009 får Camilla problemer med tilgangen til filene sine.

disafe1 (Foto: TV 2 hjelper deg)
disafe1 (Foto: TV 2 hjelper deg)

– Det var ikke mulig å laste bildene ned til PC-en igjen, sier hun.

Les også: Nettprat om bildelagring

Les også: Test av eksterne harddisker

Uerstattelige bilder

Bildene er fra Ina og Robins første leveår.

– Bildene er fra den første jula til både Robin og Ina. De er fra den første 17.mai-feiringen til dem begge, alle bursdager og ferieturer. Veldig mange minner, fortviler Camilla.

Camilla spør Disafe om hva som har skjedd med bildene. Disafe forsikrer henne om at filene ikke er slettet, og garanterer at de vil komme til rette.

– Teknikere jobber med saken, skriver Disafe i en mail til Camilla. Men, resultatet lar vente på seg.

Etter noen måneder etterspør Camilla bildene på nytt. Hun får til svar at teknikerne ikke skjønner hva som har skjedd. Disafe minner henne om et punkt i avtalevilkårene. Der står det at bruken av tjenesten er på eget ansvar, og at kunden selv må ta backup av umistelige filer.

Dette synes Camilla stemmer dårlig med reklamen på forsiden av Disafe.net.

Der står det nemlig: «Din personlige digitale bankboks for sikker lagring av det du vil ta vare på».

disafe2 (Foto: Skjermdump)
disafe2 (Foto: Skjermdump)

Samtidig står det altså i avtalevilkårene at man ikke skal bruke tjenesten som eneste lagring.

Disafe anbefaler at man tar backup av alt materiell som «man anser for viktig eller umistelig».

– Hvis tjenesten ikke var sikker, så skulle de ha sagt i fra om det på forhånd. Avtalevilkårene var veldig kronglete og vanskelige å forstå, sier Camilla.

– Burde dere ha sikret bildene bedre selv?

– Vi valgte å stole på tjenesten. På det tidspunktet så vi ingen grunn til å ha backupkopi, sier Camilla til TV 2 hjelper deg.

Juridisk tvilsomt

Camilla får full støtte fra Forbrukerrådet. Avtalevilkårene til Disafe er langt og er skrevet med liten skrift.

Fagdirektøren for digitale tjenester hos Forbrukerrådet, Thomas Nortvedt, har lest dem. Han er svært kritisk til måten Disafe fraskriver seg ansvaret på.

– Jeg har lest avtalevilkårene, og det ser ut som om de avtaler seg bort fra kjernevirksomheten sin, som er lagring og oppbevaring av materiale for kundene. Etter min mening er det de gjør juridisk tvilsomt, og veldig lite vennlig for forbrukerne, sier han.

Nortvedt er skeptisk til måten Disafe reklamerer for tjenesten sin på. Han undres over hvilket produkt kunden sitter igjen med når Disafe krever at kunden må ta backup selv.

– De lover sikker lagring. Langt inne i avtaleteksten sier de at dette ikke er en sikker kopieringstjeneste. Det må komme «up front» og ikke langt inn i en komplisert avtaletekst, som forøvrig er svært utilgjengelig og har et dårlig språk, sier Nortvedt.

Camilla møter Disafe

Camilla nekter å gi seg i kampen om å få tilbake familiebildene sine. TV 2 hjelper deg blir med henne til Disafe. Der møter hun Per Mazarino fra firmaet Digipoint Norway som driver tjenesten Disafe.net.

Han beklager at bildene til Camilla har forsvunnet.

– Du er den eneste som har opplevd dette, Camilla. Jeg er lei meg for at du har brukt Disafe som eneste lagring, sier han.

Han forklarer videre at det er selskapet som skal gjøre backuplagringen for Disafe.net som har gjort en stor feil.

– Det har skjedd en overoppheting i serverrommet deres. Dette har ført til at det har skjedd en kræsj. Dermed har filene forsvunnet, sier han.

– Har dette skjedd med både det dere lagrer for kundene og backupkopiene?

– Det sier leverandørene, eller så har de ikke hatt den backupen som de har sagt at de har. Det er uansett de som har brutt en avtale med oss, sier han.

Han forteller videre at Disafe har fått beskjed om at filene til Camilla ligger der, og at det er bare det å få dem ut.

– Så filene er ikke helt tapt?

-Nei, og det kommer vi til å forfølge, lover Mazarino.

– De må finne filene hennes

Det finnes flere firmaer som gjenoppretter og rekonstruerer filer mot betaling. Det er ofte prisen som setter begrensningen.

Ibas AS i Kongsvinger er ett av flere selskaper som har spesialisert seg på å finne igjen datafiler.

– Vi har funnet igjen filer fra PC-er som har vært totalt utbrente. Vi har også funnet igjen filer fra harddisker som har ligget på havets bunn i månedsvis, forteller senioringeniør Hans Rønningen hos Ibas.

– Prisene varierer i forhold til arbeidsmengden, legger han til.

TV 2 hjelper deg får vite at prisene kan variere fra noen få tusen kroner, og opp mot flere hundre tusen kroner.

Alt avhenger av antall arbeidstimer ingeniørene må bruke på detektivarbeidet.

Thomas Nordtvedt fra Forbrukerrådet mener at Disafe må finne filene, enten selv eller ved hjelp fra andre.

– Her må kunden kreve å få bildene gjenopprettet, så lenge de ikke er helt borte. Da må rett og slett tjenesteyteren gjøre alt han kan for å få bildene hennes tilbake, sier han.

Han legger til at selgeren alltid er ansvarlig overfor kunden for feil som eventuelle underleverandører gjør.

Per Mazarino sier at Disafe ikke kommer til å betale prisen for å få gjenopprettet Camillas filer.

– Vi mener vi har helgardert oss mot nettopp et slikt ansvar i avtalevilkårene våre, sier han.

Han forventer at de som har gjort feilen retter opp dette så fort som mulig. Han ønsker ikke å fortelle hvem de kjøper lagringstjenester fra.

– Jeg håper at de gjør det de sier at de skal gjøre, og at de får dette på plass så raskt som mulig. Vi lover å følge opp dette, sier Mazarino.

Camilla klarer ikke å la være å tenke på alle de verdifulle bildene som er gått tapt.

– Bildene er en dokumentasjon på tid som ikke kommer tilbake igjen. Jeg synes det er veldig trist. Ungene er små bare en gang, sier hun.

Hun håper nå at Per Mazarino holder det han lover.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter