arvs
arvs

Arve Juritzen trekkes for retten av sjokoladegigant

Møtes i Oslo Tingrett i morgen: – Dette er et angrep på ytringsfriheten, sier forleggeren.

Arve Juritzens forlag saksøkes og trekkes for retten av sjokoladeprodusenten Freia.

Partene møtes i Oslo Tingrett i torsdag og fredag.

Megling mellom partene hjalp ikke

Bakgrunnen for tvisten mellom partene er boken «Påskekrim 2009», der omslaget, ifølge Freias eier Kraft Foods, ligner for mye på en Kvikklunsj.

– Freia mener omslaget ligner for mye på deres Kvikklunsj. Vi har jobbet med denne saken siden de kontaktet i 2009, og vi har vært på megling og har hatt utallige advokatmøter for å komme til enighet, sier Arve Juritzen til «God kveld Norge».

– Freia prøver å skremme oss

Juritzen er ikke nådig i sin kritikk av Freia.

– Dette er et angrep på ytringsfriheten! Freia har ikke noe vern for disse tre fargestripene i bokform. Det jeg opplever er at en gigantisk, amerikansk sukkerprodusent med millioner i banken prøver å skremme og true et lite forlag.

– De skal kunne redigere norsk litteratur

Og forleggeren og den tidligere TV-personligheten nekter å gi opp.

– Dette har blitt en prinsippsak for meg, og det skal ikke være slik at en amerikansk sukkerprodusent skal kunne redigere norsk litteratur. Selv om dette koster meg både tid og penger, skal jeg ikke gi meg, sier han og legger til:

– Det er vanskelig å spå utfallet, men jeg synes vi har en veldig god sak juridisk sett og også moralsk.

– Ikke angrep på ytringsfriheten

Informasjonssjef Kjersti Oppen i Kraft Foods i Norge slår tilbake mot påstandene fra Juritzen.

– Det er viktig for meg å si at dette ikke er noe angrep på ytringsfriheten. Hvilke bøker og med hvilket innhold han gir ut har vi aldri lagt oss opp i. Det viktige for oss er forsiden på boka, som er en tro kopi av vår Kvikklunsj-emballasje, sier Oppen til «God kveld Norge».

– Denne merkevaren skal ikke kunne misbrukes til komersiell vinning for andre, vi vil beskytte merkevaren som er bygget opp gjennom nesten hundre år, legger informasjonssjefen til.

Uttalelsene fra Juritzen om at de forsøker og skremme og true et lite forlag, svarer hun slik på:

– Jeg tenker at det får stå for hans regning. Vi har ivaretatt denne merkevaren gjennom nærmere hundre år, og vil beskytte og videreutvikle denne selv. Vi ønsker ikke at den skal kunne utnyttes for at han skal selge flere bøker, sier hun.