VEIKRISE: Politikerne har lovet å satse på bedre vei, likevel er standarden på mange norske veier svært dårlig.  (Foto: Åse Røyset Spalder  / TV 2)
VEIKRISE: Politikerne har lovet å satse på bedre vei, likevel er standarden på mange norske veier svært dårlig. (Foto: Åse Røyset Spalder / TV 2)

Vurderer strengere regler for slitte veier

2200 kilometer vei i Norge har større spordybde enn Vegdirektoratet anbefaler.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2200 kilometer riks- og fylkesvei har spordybde på mer enn 25 millimeter, som er grensen Vegdirektoratet anbefaler for når det bør settes inn tiltak. På riksveinettet er det 12 kilometer vei hvor spordybden er mer enn 40 millimeter, skriver Aftenposten.

Dødsulykke

Dype spor i veien var en hovedårsak til ulykken ved Altai januar i fjor, der tre personer omkom, har Statens havarikommisjon slått fast.

I rapporten etter ulykken utenfor Alta anbefaler Havarikommisjonen å erstatte dagens veiledende grenseverdier med klare krav. Det kan i så fall bety at veier blir stengt om de ikke oppfyller et minstekrav.

Går gjennom saken

I november kommer Vegdirektoratet med sin vurdering av hvorvidt dagens anbefalinger skal erstattes av krav i henhold til Havarikommisjonens forslag.

– Jeg registrerer at Havarikommisjonen har gått grundig til verks, og vi tar selvfølgelig tilrådningen seriøst, sier Lars Erik Hauer, direktør for vei og transport i Vegdirektoratet. (©NTB)

Last ned TV 2 Nyhetenes app til iPhone her.