KLAGEORDNING: Etter togkaoset i vinter vil samferdselsministeren opprette ny klageordning.  (Foto: SCANPIX)
KLAGEORDNING: Etter togkaoset i vinter vil samferdselsministeren opprette ny klageordning. (Foto: SCANPIX)

Kleppa lager ny klageordning for togpassasjerer

Med de dårlige erfaringene fra togkaoset i vinter i minnet, vil samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) lage en felles klageordning for fly-, tog- og busspassasjerer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Første steg på veien er å opprette en ny klageinstans for togpassasjerene.

– Den skal på plass i løpet av høsten. Nå skal togpassasjerer som klager, få muligheten til å få saken vurdert av et uavhengig organ i stedet for hos transportselskapet selv, sier Kleppa til NTB.

I vinter innførte NSB et system der de dekker halve togbilletten ved forsinkelser på mer enn en halvtime.

Kleppa ser for seg at det nye organet kan ta seg av klager på innstilling av avganger, forsinkelser, skade på reisegods og mangelfull informasjon om reisen.

I første omgang er det Jernbanetilsynet som skal administrere ordningen, men dette er bare en midlertidig løsning. På sikt ønsker nemlig Kleppa et nytt nasjonalt og mer omfattende organ. (©NTB)