De som skal sykle Birken i helgen må belage seg på litt nedbør. Det kan bli opp mot 17 18 grader. Her fra fjorårets ritt. (Foto: Birkebeinerrittet AS)
De som skal sykle Birken i helgen må belage seg på litt nedbør. Det kan bli opp mot 17 18 grader. Her fra fjorårets ritt. (Foto: Birkebeinerrittet AS)

– Jeg vil, men får det ikke til!

Det er ikke nødvendig å bruke all sin fritid på trening selv om man skal sykle Birken.

– Jeg ligger midt imellom en middels mosjonist og én som gjerne vil, men ikke får det til, sier Ådne Jareld.

Et treningsmål

I helga skal rundt 17 500 syklister sykle Birken, fra Rena til Lillehammer, en strekning på over ni mil.

Jareld stiller på startstreken for 11. gang. Han avviser at man må bruke all sin fritid på trening for å delta i Birken, og synes prestasjonsfokuset er blitt altfor stort.

For Jareld er Birken et treningsmål.

– Jeg bruker Birken som en motivasjonsfaktor. Noe som får meg til å mosjonere, forteller Jareld.

Siden begynnelsen av august har han trent annenhver dag. Da kjører han et bakkeløp på 15-16 kilometer. I helgen sykler han en lengre distanse på fire, seks eller åtte mil.

– Folk snakker om at man må ha 150-200 mil for å gjøre det bra i Birken. Jeg har omtrent 30-40 mil, sier Jareld, som har et mål om å sykle de ni milene over fjellet på under fire timer.

Artikkel fortsetter under bildet.

Advokat Ådne Jareld legger inn en oppkjøringsperiode foran ritt
  og renn, men tar ellers treningen med stor ro. (Foto: God morgen Norge)
Advokat Ådne Jareld legger inn en oppkjøringsperiode foran ritt og renn, men tar ellers treningen med stor ro. (Foto: God morgen Norge)

– Bra å trene fem ganger i uka

Lars Engebretsen er lege i olympiatoppen, og ser ingen fare med den nye treningsbølgen vi nå ser.

– Om folk trener fire til fem ganger i uka, så er det kjempebra, sier Engebretsen.

Men han understreker at kroppen også trenger hvile. Han anbefaler minst en til to dager hvile i uka.

Ifølge Engebretsen er det faktumet at veldig mange har veldig høye ambisjoner, som gjør at det er en del skader under Birkebeinerrittet og liknende løp.

– Men det er sjelden noen dør, eller blir veldig alvorlig skadet, sier legen.

Les også: Flere gode treningstips fra Kari Jaquesson

– Alle kan sykle

Han understreker at opptrappingen til Birken på sykkel er et mye sunnere mål enn til et marathon.

– Å sykle ni mil er ikke farlig. Men å løpe 42 kilometer på asfalt er ikke bra for helsa, sier Engebretsen.

Han sier at sykling er veldig lite krevende for kroppen, og at de aller fleste kan trene på sykkel.

Når det gjelder løping tror han at mange velger treningsformen fordi den er mer effektiv.

– Hvis du løper en halv time så må du kanskje sykle to timer for å få samme treningseffekt, forteller han.

Men Engebretsen understreker at sykling er en meget god treningsform selv om det krever at du må bruke litt tid på det.

– Du får ikke vondt i føtter, knær og hofter, som du ofte vil gjøre om du løper på asfalt, sier Engebretsen.

Les også: Helsa er på topp i Norge

Oppmerksomheten fortjent

I helgen er det altså klart for Birken, men hva med alle de som ikke har trent så mye som de burde?

– Hvis været ikke blir altfor ille, så tror jeg du kommer gjennom det uten å ha trent noenting, tror Engebretsen.

Men da mener han at du ikke kommer gjennom fort. Og du må belage deg på å få vondt i hofter og knær etterpå. Søndag morgen bør du helst ikke ha planlagt noe, for da kommer du til å være helt stiv.

Birken har fått mye oppmerksomhet i mediene den siste tiden.

Er oppmerksomheten fortjent?

Det er mye bedre at media skriver om det som vanlige folk driver med. Mye bedre enn å skrive 20 sider om fotball, Rosenborg og København, som veldig få driver med, sier Engebretsen.