TV 2 Sporty (Foto: TV 2/)
TV 2 Sporty (Foto: TV 2/)

Lavere vekst i dagligvarebransjen

Veksten fra de siste årene i dagligvarebransjen er halvert i år. Bransjen er bekymret.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste årene har de store norske dagligvarekjedene hatt en vekst på mellom 8 og 6 prosent. Så langt i år er totalmarkedet økt med 3,3 prosent.

Store endringer

– Rett over nyttår var det nesten som om noen skrudde av en bryter, sier Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan til Dagens Næringsliv.

– Det er dramatiske endringer i markedet. Vi er veldig spent på hvordan andre halvår blir, sier konsernsjef Sverre Leiro i NorgesGruppen.

Kniper igjen

Administrerende direktør Arne H. Reiler i analysefirmaet Nielsen sier at årsakene til den reduserte veksten er at nordmenn er blitt mer prisbevisste, og at det har ført til mindre salg i kiosker og bensinstasjoner og mer i lavprisbutikker.

Dernest øker salget av kjedenes egne merkevarer, noe som bidrar ytterligere til å dra ned omsetningen i kroner. Dessuten er det tegn til at vi rett og slett kjøper mindre.

– I sum demper dette veksten, fastslår Reiler. (©NTB)

Last ned TV 2 Nyhetenes app til iPhone her.