navtilhenger (Foto: TV 2)
navtilhenger (Foto: TV 2)

Nav: – Vanskelig å si at det er forskjellsbehandling

Reglene for tildeling av spesialtilpassede rullestolbiler praktiseres forskjellig ved de ulike Nav-kontorene her til lands.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

TV 2 Nyhetene har tidligere fortalt om familien Amundsen i Lofoten som i tre år har kjempet mot Nav for å få en spesial tilpasset rullestolbil til deres sterk funksjonshemmede sønn.

Men Nav mener at den elektriske rullestolen sønnen Filip har fått kan plasseres bak på en tilhenger.

Les også: Nav ber familien sette Filips (8) rullestol på en tilhenger

To og et halvt år gamle Ida fra Harpefoss i Oppland har Angelmanns syndrom. En alvorlig grad av funksjonshemning.

TUNGE LØFT: Mamma Marit Amundsen må løfte sønnen Filip hver gang han skal inn eller ut av bilen.  (Foto: TV 2 / Rune Blekken)
TUNGE LØFT: Mamma Marit Amundsen må løfte sønnen Filip hver gang han skal inn eller ut av bilen. (Foto: TV 2 / Rune Blekken)

Samme sykdom – ulik praksis

Familien søkte om en spesialtilpasset rullestolbil hos sitt lokale Nav-kontor. Bilen ble innvilget i løpet av noen få måneder.

– Før så måtte alle hjelpemidlene demonteres for å få disse inn i en vanlig bil. Nå kan vi kjøre dette rett inn i bilen uten å demontere alt først, sier far til Ida, Anders Sveen.

Ida i Oppland og Filip (8) i Lofoten har nøyaktig samme syndrom og funksjonshemning. Nav i Nordland mener at Filip har en viss form for gangfunksjon og selv kan gå inn og ut av en bil Derfor er åtteåringen, i følge regelverket, ikke kvalifisert til å få en spesialtilpasset bil.

– Skulle gjerne brukt tiden på noe annet

– Jeg hadde en forestilling om at Nav var der for å hjelpe oss. I denne konkrete saken har det ikke vært slik. Det tærer på, jeg skulle gjerne ha brukt tiden på noe annet, sier far til Filip, Morten Amundsen.

b1 (Foto: TV 2 / Rune Blekken)
b1 (Foto: TV 2 / Rune Blekken)

En ringerunde TV 2 har gjort blant foreldre som har barn med Angelmanns syndrom, viser at Nav praktiserer regelverket ulikt forskjellige steder i landet. Dette oppleves som byråkratisk forskjellsbehandling for mange.

– Det er det i Nav på mye forskjelling. Vi har opplevd forskjellsbehandling på noe andre saker som har gått i mot oss, sier Anders Sveen.

Nav vil ikke kommentere enkeltsaker, men sier på generelt grunnlag at det er umulig å sammenligne disse sakene direkte.

Nav: – Like saker skal behandles likt

– Like saker skal behandles likt, men det må tas en individuell vurdering i hver enkelt sak. Så man kan ikke sammenligne enkeltsaker, sier seksjonssjef i Nav, Tron Helgesaker, til TV 2 Nyhetene.

REGELVERK: Seksjonssjef i Nav, Tron Helgaker, forteller at de forholder seg til et regelverk, men vil ikke uttale seg om den konkrete saken. (Foto: TV 2)
REGELVERK: Seksjonssjef i Nav, Tron Helgaker, forteller at de forholder seg til et regelverk, men vil ikke uttale seg om den konkrete saken. (Foto: TV 2)

Seksjonssjefen viser til regler og retningslinjer, og vil ikke være med på at det er snakk om forskjellsbehandling.

– Retningslinjene er klare. De skal som sagt ha en individuell vurdering, derfor er det vanskelig å si at det er forskjellsbehandling, sier han.

Opprørt

Nestleder i arbeids- og sosialkomiteen, Karin Andersen, er opprørt over måten familien i Lofoten er blitt behandlet på.

– Ja, jeg mener at det er en forskjellsbehandling her og at man har muligheter i dag til å tolke regelverket slik at famillien kan få bil. Og det må man gjøre, og hvis det viser det at Nav ikke gjør det, så må regelverket forandres, sier hun.

For familien i Oppland er hverdagen nå blitt mye lettere.

– Det sparer oss for veldig mange tunge løft. Det er mye lettere å få Ida ut og inn av bilen også har vi ekstremt god plass til alle hjelpemidlene som skal med, sier far til Ida.