Den deilige sommerfølelsen kan vare utover høsten og vinteren om vi lærer oss noen enkle teknikker.  (Foto: Poppe, Cornelius/SCANPIX)
Den deilige sommerfølelsen kan vare utover høsten og vinteren om vi lærer oss noen enkle teknikker. (Foto: Poppe, Cornelius/SCANPIX)

Hold på sommerfølelsen

Den behagelige sommerfølelsen har druknet i daglige gjøremål. Finnes det en måte å bevare den på?

– Gjennom en vinter og vår begynner batteriet å gå tom. Da må vi lade, sier psykolog Trond Haukedal.

Bruk ferien riktig

Han forklarer at vi i en travel hverdag lever en stor del av livet vårt i tankene våre. Vi har mye å gjøre, og det blir ikke tid til å stoppe opp i det langsomme. Altså følelsene våre. Når vi lever i hodet og i handlingene våre utlader vi batteriene.

– Når ferien kommer må vi lade batteriene. Da må vi bruke ferien riktig.

Ta pauser

Ifølge Haukedal betyr det at vi må gjøre noe annet enn det vi gjør i hverdagen. Hvis vi gjør det samme som vi pleier, bare i mindre doser, så fortsetter vi å utlade batteriene.

– Det handler om å få ned tempoet. Vi er ikke en maskin som går på bensin eller elektrisitet. Vi går på motivasjon, arbeidsglede og arbeidslyst. Vi går på følelser, forklarer psykologen.

Haukedal oppfordrer oss til å finne de små pausene i hverdagen, sånn at vi kan være motivert hele veien.

Lag din egen sommer

Men alle har ikke hatt en bra sommer. Ikke alle starter hverdagen med fulladede batterier. Haukedal har råd.

– Lag en likssomsommer. Ha badeweekend hjemme. Fyll opp en sandkasse, ta på shortsen og spill sambamusikk, foreslår Haukedal.

Han mener vi kan påvirke psyken vår til å tro at det er sommer hele året. Det mentale apparatet vårt skiller nemlig ikke mellom virkelighet og tanker.

Ta mentale bilder

Haukedal mener man kan lære seg å bli lykkelig. Vi kan øke livskvaliteten med å trene bevisst på en rekke ting.

En øvelse forklarer han med bruke fotografier som eksempel. Vi er flinke til å ta bilder som vi kan ta frem og se på i ettertid. Denne tenkningen kan vi bruke til å ta mentale bilder.

– Når vi er i en situasjon som vi kjenner er bra for oss, der vi trives og er tilstedet, skal vi knipse og lagre med lukter og sanser og bilde, sier Haukedal.

– Er du litt sliten kan du hente fram bildet, så kan du igjen yte.