HERCULES_125943a (Foto: Trond Høyvik)
HERCULES_125943a (Foto: Trond Høyvik)

Se hva vi har fått for 3,5 milliarder

...slik er Forsvarets nye Hercules!

Moskvitch var på vei inn i Norge under offisiell import av "skibsreder" Ragnar Andersen. Året var 1954, og i det samme året fløy den første Herculesen.

Når Forsvaret nå i 2010 har relansert sin transportflåte med splitter nye fly, så er det ikke akkurat en splitter ny modell det er snakk om - men nyheter med en lang historie.

Fornøyde kunder

Må du også fornye? Få full oversikt i Broom sin gigantiske bruktbilbase her

Locheed Martin har brukt akkurat de samme tegningene som for 56 år siden da de skisset fram den nye arbeidshesten, denne gang riktignok strukket fire og en halv meter i lengderetningen.

Det er 335-skvadronen som står for Forsvarets transportkapasiteter i lufta. Etter nesten 40 år på vingene, var det på tide med et flybytte, og det må ha vært en fornøyd kunde som byttet inn sine utrangerte aluminiumsfugler mot akkurat samme modell - bare nye.

Digitalt display

Forskjellen på C-130J mot sin tilårskomne forgjenger, finner vi først og fremst i cockpit. I stedet for analoge visere og tellere fra en svunnen tid, blir pilotene møtt av en digitalisert verden.

Før krevde Herculesen et mannskap på fire før det kunne ta til vingene. Nå må både maskinisten og navigatøren se seg etter nye stillinger, de erstattes av datamaskiner.

Høyere toppfart

Med nye motorer er topphastigheten økt med 20 prosent.

Flyet har 40 prosent lengre rekkevidde, klarer seg med 40 prosent av tidligere rullebanelengde (som allerede var kort), og bruker mindre drivstoff.

Kan løfte mer

Lasteevnen er 20 tonn, og flyets innvendige utforming er fleksibel nok til at tonnene kan bestå av alt fra nødhjelpesendinger til militært utstyr - og det kan slippes fra lufta.

På slutten av karieren ble de gamle Herculesene stort sett brukt til å frakte soldater til og fra perm. Men med nye fly venter det en ny giv, og det er ikke mange flyturene til Forsvarets fire nye Hercules C-130J "Frigg", "Idunn", "Nanna" og "Siv" skal få før det skal møte skarpe stridigheter blant annet på utenlandsoppdrag i Afghanistan. Vi ønsker dem lykke til!

...og for å svare på spørsmålet om hvor mye de fikk for 3,5 milliarder - hvis de nye flyene også varer i hele 40 år, må vi vel si at de fikk ganske mye!

Denne bilen er nesten like rask som et fly: Les testen av Ford Focus RS 500!