Ingen utpreget skjønnhet: Fiat Multipla har fått mye oppmerksomhet rundt utseendet sitt, det ble andreplass i den svenske kåringen.
Ingen utpreget skjønnhet: Fiat Multipla har fått mye oppmerksomhet rundt utseendet sitt, det ble andreplass i den svenske kåringen.

Bruktbilene fra Helvete: Fiat Multipla.

BRUKTBILENE FRA HELVETE: Bli med å stemme i vår store kåring - i dag Fiat Multipla.

Benny Christensen har lang erfaring fra bilbransjen, som bilselger, bilmekaniker og diverse andre stillinger. Han er Brooms bilekspert, og sammen med resten av Broom-redaksjonen og leserne på Broom.no har han plukket ut 20 kandidater til tittelen: "Bruktbilen fra Helvete".

Nå er det opp til deg å stemme fram én vinner!

Kandidat 18: Fiat Multipla

Les mer om bruktbilene fra helvete

En skikkelig møkkabil

Les her: Fiat Multipla kåres som en av de fem beste bildesign gjennom alle tider!

Jeg skrev for noen dager siden om Alfa Romeo 156 at man ikke måtte lå seg blende av skjønnhet, men kanskje heller velge en ikke fullt så pen ”venninne”. Jeg står fortsatt for det. Men det er nå engang slik at en bil ikke behøver å være god selv om den er stygg. Det er Fiat Multipla et svært godt bevis på. Kombinasjonen styggere og dårligere bil skal du jammen meg slite med å finne!

Den morsomste feilen: La oss begynne med den morsomste feilen først: Akkurat slik som det var med Citroën GS på 70-tallet, er det også med Multipla. En aldri så stor konstruksjons-blemme gjør at bakre eksospotta fylles med kondensvann. Om vinteren fryser dette til en god isklump. Resultat er tett eksosanlegg.

Når man starter, hører man at bilen ikke går helt som den skal, og det er liksom naturlig å ruse litt.. Og så kommer bare det KJEMPE-SMELLET!

På grunn av trykket revner mellompotta med et brak som kan skremme vannet av hvem som helst. Så om det lukter litt stramt i setet og det er en oppover-bulk i taket på en Fiat Multipla - ja da vet du hva som har skjedd!

Elektronikk: Men med en skikkelig drittbil stopper det ikke der! Kronisk dårlig kontakt i all elektronikk gjør bilen spennende å eie. Hva virker i dag – og hva virker ikke!?!

Motor: Dårlige topp-pakninger, registerreimer som havarer er gjengangerfeil. Fusking er ganske vanlig og skyldes ofte dårlige tennplugg-kabler. Stopper bilen helt og registerreima er like hel, er det stor sannsynligvis en turtallssensor som har tatt ”kvelden.”

Understell: Du har kanskje lagt merke til at mange Multipla er litt kalvbeinte bak? Det skyldes defekte bærearmer i bakstillingen. Også foran er disse en svakhet, i tillegg til bremseskiver, lenkarmer og stabilisatorstag.

Varmeapperat: Vi kjenner også til at varmeapperatet kan ryke. En spennende jobb som gjør at hele dashbordet må plukkes bort. Det var gråimport av Fiat Multipla. De er lette å kjenne igjen. Bilene er lette å kjenne igjen om vinteren. De har konstant is på innsiden av siderutene grunnet store vindusflater og et varmeapperat som er underdimensjonert i utgangspunktet...

Deletilgang: Bilen ble aldri tatt inn til Norge på regulær import (og godt er det...) men for deg som har havnet i ”uløkka” må du beregne noe ventetid på deler, og Italienere er ikke kjent for å stresse akkurat – så smør deg med tålmodighet!

Les om brukt-SUV-ene fra Helvete her

Stem på din kandidat til tittelen "Bruktbilen fra Helvete"

3251671

Hva mener du er bruktbilen fra Helvete? Skriv i kommentarfeltet under