Bruktbilene fra Helvete: Alfa Romeo 156

BRUKTBILENE FRA HELVETE: Bli med å stemme i vår store kåring - i dag Alfa Romeo 156.

Alfa_Romeo 156_
Alfa_Romeo 156_

Benny Christensen har lang erfaring fra bilbransjen, som bilselger, bilmekaniker og diverse andre stillinger. Han er Brooms bilekspert, og sammen med resten av Broom-redaksjonen og leserne på Broom.no har han plukket ut 20 kandidater til tittelen: "Bruktbilen fra Helvete".

Nå er det opp til deg å stemme fram én vinner!

Kandidat 14: Alfa Romeo 156

Les mer om bruktbilene fra helvete

I beste italienske stil

Det er dessverre ofte med biler som med damer. Den peneste behøver slett ikke være den snilleste og greieste å ha med å gjøre...

Alfa Romeo 156 er absolutt en bil det er lett å forelske seg i, men etter å ha lest dette velger du kanskje den ikke fullt så pene venninna?

Karosseri: De eldste bilene har i kjent, italiensk stil lett for å ruste. Så sjekk nøye, særlig gulv, forkant av kanalene, nedkant av dører og skjermer og plateskjøter generelt. De kan også være utsatt for vannlekkasje.

Understell: Men det er allikevel understellet som ofte tømmer lommeboka for grunker... A-armene i forstillingen er forbruksvare. Det samme er bremseskivene, særlig bak, men også foran. Håndbrekkwire på begge sider må også ofte byttes. Lenkarmer er en solid gjenganger og ganske ofte må komplett stabiliseringsstag byttes på defekte foringer – de får du selvfølgelig ikke løst!

Interiør: Lyder fra dashbordet. Elektriske feil. Blant annet intervallbryteren til vindusviskeren.

Motor: Tar vi turen inn i motorrommet, så er det registerreima som ofte steller til trøbbel. Havari er lik bøyde ventiler og ”full-pakke” og tro meg - den reima ryker! Dyrt! En annen ting som ryker er turtallssensoren, ikke like dyrt og omfattende. Men bilen stopper – som oftest når det passer aller dårligst... (når passer det egentlig?)

Gir: 156 var tidlig ute med selespeed (giring med hendler på rattet) tøft og karslig som bare det, men også dette systemet blir fort et sugerør ned i lommeboka din. Bilen begynner å lugge – mye. Det er som regel en aktuator som er syndebukken. Den koster ca 25 lapper, jobben med feilsøking, skifting kommer i tillegg.

Årsmodell: Som på mange andre bilmodeller ble problemene utbedret etter hvert, så de nevnte feilene gjelder først og fremst de tidlige årsmodellene.

Men også de nyere 156-ene er rimelige på bruktmarkedet, så du får lekker bil for en hyggelig pris. Hvis du tar sjansen!

Les om brukt-SUV-ene fra Helvete her

Stem på din kandidat til tittelen "Bruktbilen fra Helvete"

3251671

Hva mener du er bruktbilen fra Helvete? Skriv i kommentarfeltet under