WWF: Ennå altfor dårlig oljevern langs kysten

Ett år etter at regjeringen lovte å bedre oljevernet som følge av Full City-havariet ved Langesund, mener WWF at arbeidet går altfor tregt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bare dager etter at seig olje begynte å sive ut av skipet og grise til strendene, la statsminister Jens Stoltenberg i Krogshavn ved Langesund fram en tiltakspakke for å ruste opp sjøsikkerhet og oljevernberedskap langs kysten.

Nå legger Verdens naturfond-Norge (WWF) en rapport som er svært kritisk til hva regjeringen har gjort hittil, ifølge Aftenposten.

Selv om det straks etter havariet ble opprettet slepebåtberedskap på Sørlandet, er det fra Egersund til Lofoten ennå ingen garanti for responstid, heter det i rapporten.

Løftet om utskifting av oljevernfartøy er ikke innfridd, og fire utdaterte fartøyer fra 1977 og 1978 utgjør fortsatt en sentral del av beredskapen. Et nytt fartøy er tidligst klar i 2012.

Arbeidet med oppgradering av trafikksentralene går altfor langsomt, forslag til nye seilingsleder sør for Røst ligger fortsatt til godkjenning hos FNs sjøfartsorganisasjon IMO, og tungolje er fortsatt tillatt, trass i løftet om akselerert utfasing.

Fagsjef i WWF, Nina Jensen, mener at mye av tiltakspakken kun er gamle krav som har vært framsatt siden 2001

Hun etterlyser tung satsing på bedre teknologi:

«Per dags dato har ikke oljevernet kommet lenger enn at det mest effektive verktøyet er mennesker med bøtter, bark og spader,» heter det i rapporten.

Statssekretær Vidar Ulriksen (Ap) i Fiskeri- og kystdepartementet mener beredskapen er god nok, og at den er blitt bedre etter Full City-forliset. (©NTB)