Audi sjef Rupert Stadtler har god grunn til å smile. Nå går det så det suser hos VWs premiummerke. (Foto: Scanpix)
Audi sjef Rupert Stadtler har god grunn til å smile. Nå går det så det suser hos VWs premiummerke. (Foto: Scanpix)

Kanontall fra Audi

Ga gass da andre bremset - det var ikke dumt.

Finanskrisen er allerede historie hos Audi som ligger an til å gjøre sitt beste år noensinne i 2010. Attpåtil later det til at finanskrisen også gjør at Audi styrker posisjonen sin i forhold til mange andre merker.

Mens det var røde lys og kutt både her og der hos konkurrentene, bestemte Audi seg nemlig for å holde farta oppe, dystre tider til tross.

Investerte tungt

- En rekke merker tråkket på bremsen. Men vi sa at nøkkelen til framtidig suksess var et attraktivt modellutvalg. Derfor investerte vi tungt både i ny teknologi og nye modeller. Vi stoppet ikke. Tvert imot sørget vi for å fortsette det vi var i gang med, til tross for tøffe tider, sier Audi-sjef Rupert Stadtler til bransjenettstedet autonews.com.

Takket være dette har Audi kunne lansere ny A7, A8 og innstegsmodellen A1. Og neste år kommer en annen interessant modell: Nemlig medium-SUVen Q3.

Se de første bildene: Her er Audi A7

Solid overskudd

Også Audi måtte tåle nedgang i salget i fjor. Men i år peker altså alle piler oppover. Audi ligger an til å slå rekordsalget fra 2008 - 1 003 469 biler.

Dermed er de i ferd med å etablere seg på et nivå over en million biler i året. Målesetningen er klar: Innen 2015 skal Audi produsere minst 1,5 millioner biler årlig og være verdens mest suksessrike premiummerke.

Hva så med økonomien i dette? Også her har Audis satsing vært vellykket. Første kvartal i år endte med et overskudd på 478 millioner Euro, det er 30 prosent mer enn i samme kvartal året før.

BMW fortsatt størst - les mer her

Størst i Norge

Holder Audi dette trøkket oppe, synes det bare å være et tidsspørsmål før de vipper BMW av tronen som største premiummerke.

Det er særlig i Kina det går bra om dagen. I fjor solgte Audi 159 000 biler i dette markedet. I år er det ventet at de passerer 200 000. I tillegg peker pilene kraftig oppover i USA, et marked Audi har slitt tungt i tidligere.

Her hjemme er Audi størst av premiummerkene med en markedsandel på 5,4 prosent så langt i år. Salget har økt med 55,2 prosent så langt i år, kontra 2009. Og den norske importøren venter seg svært mye av nye A1 som blir lansert i høst.

Broom var først: Her er nye A1 - i Norge

x A1 bak
x A1 bak