STJAL KJØRELEDNING: Stolpene som holder kjøreledningen er kuttet av. Nærmere 500 meter med kobber ble stjålet fra jernbanelinjen. (Foto: Politiet)
STJAL KJØRELEDNING: Stolpene som holder kjøreledningen er kuttet av. Nærmere 500 meter med kobber ble stjålet fra jernbanelinjen. (Foto: Politiet)

Nytt kobbertyveri fra verneverdig jernbanelinje

Tyvene fikk med seg 350 meter med kobberledning fra Tinnosbanen ved Notodden.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kobbertyver har nok en gang slått til mot den nedlagte og verneverdige jernbanelinjen mellom Notodden og Gransherad.

I løpet av helgen har tyvene kuttet av 350 meter med kobberledning fra området ved Grønvollfoss, skriver avisa Telen.

En blå bil er observert på stedet, og politiet sier de vil undersøke om denne har noe med tyveriet å gjøre.

En serie med tyverier

KUTTET KJØRELEDNING: En polakk er pågrepet etter at nærmere 500 meter med kjøreledning ble stjålet på Tinnsjobanen.  (Foto: Politiet)
KUTTET KJØRELEDNING: En polakk er pågrepet etter at nærmere 500 meter med kjøreledning ble stjålet på Tinnsjobanen. (Foto: Politiet)
Helgens tyveri fører seg inn i rekken av tyverier mot den jernbanelinjen.

Politiet i Telemark har så langt registrert åtte tilfeller av tyveri fra den nedlagte verneverdige toglinjen.

– Det er en nedlagt jernbanestrekning som går inn under kulturminneloven. Det er en verneverdig og veldig spesiell bane. Kjøreledningen er oppe og skal bevares. Siden det ikke står strøm på til daglig, klarer tyvene å ta med seg kjøreledningen som er av kobber, forteller politioverbetjent Jan Henrik Henriksen ved Notoddden politistasjon til tv2nyhetene.no.

Tyvene skjærer ned kjørestolper slik at ledningen som er festet i disse faller ned. Deretter klipper de ledningen opp i passe porsjoner slik at de kan ta kobberet med seg.

Les også: Dette er tyvenes nye favorittobjekt

40 kroner kiloen

En slik kobberledning kan selges for rundt 40 kroner per kilo. Kobberet som brukes er av typen everkskobber, og ligger i toppskiktet for kobberpriser.

Men for at tyvene skal få fortjeneste må mengden være stor. Utbyttet er likevel lite satt i sammenheng med vedlikeholdskostnadene tyvene påfører jernbanelinjen.

– Det er snakk om utgifter i millionklassen, bekrefter Henriksen.

Det er Jernbaneverket som eier og vedlikeholder den nedlagte jernbanelinjen. De vurderer nå å sette på vedlikeholdsstrøm for å holde tyvene vekke.

Les også: Kobbertyver kan forsinke Holmenkollbanen

Kan få verdensarvstatus

Den nedlagte jernbanelinjen er verneverdig og faller inn under kulturminneloven.

Banen ble bygd for å sikre industrien på Rjukan tilknytning til jernbanenettet, og er sentral i arbeidet med å få industriminnene fra starten av 1900-tallet inn på UNESCOs verdensarvliste.

Flere av tyveriene på banen har blitt anmeldt som kulturminnekriminalitet.