Bruktbilene fra Helvete: Renault Espace
BRUKTBILENE FRA HELVETE: Bli med å stemme i vår store kåring - denne gangen er det Renault Espace!
Benny Christensen har lang erfaringen innen bilbransjen, både som bilselger, bilmekaniker og innen diverse andre stillinger. Han er Broom sin bilekspert, og sammen med resten av Broom-redaksjonen og leserne på Broom.no har han plukket ut 20 kandidater til tittelen: "Bruktbilen fra Helvete."
Nå er det opp til deg å stemme fram én vinner!
Kandidat 2: Renault Espace
Les mer om bruktbilene fra helvete!
Dette er verdens nest første MPV, bare slått av den nesten like dårlige – og praktiske – Chrysler Voyager. Det er nesten så man kan spørre seg om: Blir biler dårligere, jo mer praktiske de er? Det virker nesten slik... Og jeg kan ikke fri meg fra å tenke på Peugeot 806 og Citroën Evasion i samme slengen.
Espace er verstingen i klassen. Den er like pålitelig som en Italiensk lommetyv i et mørkt smug. Og jo eldre – desto verre.
Bilene ble lenge bygd på Matra-fabrikken, som også laget blant annet våpen og hadde et samarbeid med selveste romfartsteknologi-giganten NASA. Her lager man altså presisjonsvåpen og fartøyer som lander med millimeter-presisjon flerfoldige tusen lysår unna på planeter du ikke engang har hørt om. Men å lage en bil som kan kjøre fra Oslo til Lillestrøm uten trøbbel, klarer man ikke. Merkelig...
Skal man si noe positivt, så er det at den er lagd av glassfiber og ikke ruster.
Elektrisk: Her kan mye gå galt. Morsomst er feil hos modeller med digitalt dashbord, det kan bli rene discofeberen. Ellers kan sentrallåsen krangle på biler med dette, og du kan få problemer med å låse bilen uten å bruke nøkkelen i låsen. En enkel men irriterende feil. Ellers er det temepartursensorer som gjør at varmeapperatet ikke virker på annet enn fullt. Også hele motorstyringen (ECU) har en tendens til å gå føyken. Startmotoren kan slutte å virke når bilen er varm.
Motor: Mye kan gå galt her, det verste er kanskje at du på noen Espacer må bytte toppakninger oftere enn andre bytter vindusviskere. Girkassen er heller ikke noe sterkt punkt.
Understell: Det er nesten litt komisk, men også her er det nok av problemer å ta tak i.
Skal du kjøpe en Espace så kjøp en så ny som overhodet mulig. Helst en som kommer om et par år – så får du ikke trøbbel de neste to årene.
Skal du selge en Espace kan du jo snu den på hodet, kappe bort gulvet, montere påhengsmotor og selge den som båt!
Les om SUV-ene fra Helvete her!
Stem på din kandidat til tittelen "Bruktbilen fra Helvete!"
Hva mener du er bruktbilen fra Helvete? Skriv i kommentarfeltet under!