Illustrasjonsfoto: ba.no/ANB
Illustrasjonsfoto: ba.no/ANB

Mange kjører helt i tåka

Og det kan være livsfarlig. Sjekk om du er i risikogruppa.

Kombinasjonen av slitt frontrute og dårlig syn gjør at mange «tåke-bilister» kan ferdes på veiene.

– Nesten 80 prosent av all sanseinformasjon ved bilkjøring kommer fra synet. Da er det livsfarlig ikke å sørge for at man ser godt. Dårlig syn er en viktig ulykkesårsak, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Klare krav

– Veitrafikkloven stiller klare krav til hvor godt man skal se, og det er hver enkelts ansvar å sørge for at de ser godt nok. Reaksjonsevnen din blir dårligere når du ser dårlig.

Tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at det er klar sammenheng mellom nedsatt syn og ulykkesinnblanding. God sikt er en plikt, sier Engebretsen.

30 meter

Alle bilførere bør kunne lese et bilskilt på minst 30 meters avstand. I fjor gjennomførte TNS Gallup en undersøkelse om norske bilføreres syn. Rundt 300.000 oppga å være usikre på om synet deres var godt nok i trafikken.

– Bilen er inne til periodisk kontroll hvert annet år. De fleste av oss går også til lege og tannlege jevnlig, men mange slurver med å sjekke synet. Fram til du er 45 år bør du sjekke synet hvert andre eller tredje år. I alderen 45 til 55 år endrer synet seg veldig hos de fleste av oss. I denne perioden bør synet sjekkes hvert år. Etter 55-årsalderen bør synet sjekkes annet hvert år, mener Engebretsen.

Frontruten

Optikeren må kontrollsjekke og eventuelt korrigere synet ditt ved hjelp av briller eller linser. Det er enkle grep du kan gjøre selv for å få et best mulig syn gjennom rutene i bilen din.

– Vi anbefaler at frontruten skiftes ved hver 70-80 000 kilometer. Steinsprut, isskraping, vindusviskere, skitt og smuss gjør ruten uklar. Det er påvist i Pfeiffer-laboratoriet at en slitt og skadet frontrute kan gi et optisk bedrag på ti meter i avstandsbedømming. Ved mørkekjøring forsterkes denne effekten, uttaler Jan Ivar Engebretsen.

For å ha god sikt må rutene vaskes jevnlig også på innsiden.

– Bruk varmt salmiakkvann for å fjerne belegget som klistrer seg til rutene. Særlig i motlys stjeler dette belegget mye av sikten, avslutter Engebretsen. (ANB)

Du kan lese mer om bil og trafikk på siste.no - klikk her