toyota reklame
toyota reklame

Toyota skal bruke lengre tid

... for å unngå nye kvalitetsproblemer.

– Den kraftige veksten det siste tiåret har vært for mye på enkelte områder for selskapet vårt å holde tritt med.

Det sier Toyotas Executive Vice President Takeshi Uchiyamada – ifølge bransjenettstedet Autonews.com.

En klarere innrømmelse av at Toyota har mye å ordne opp i etter alle problemene det siste halvåret får vi neppe. Og Uchiyamada har offentliggjort at Toyota nå tar flere grep for å rydde opp.

Han skal redde livet ditt. Les mer her:

Djevelens advokater

Selskapet skal ha doblet antallet ingeniører som jobber med kvalitetsspørsmål, opp til 1000. Av disse skal 100 ha rollen som "djevelens advokater". De skal jobbe uavhengig av de andre i systemet og vurdere bilens kvalitet ut fra en eiers ståsted.

– Det er viktig for våre ingeniører å ta for seg bilene våre og se hvordan eierne kan bruke dem på måter som ikke har blitt reflektert i våre testprosedyrer. Vi vil at de skal være litt brutale, sier Uchiyamada, ifølge Autonews.

LES OGSÅ: Her er en Toyota-veteran med sju seter

Tilbakekalt 10.8 millioner biler

Utviklerne hos Toyota får nå også en ekstra måned på utviklingen av hver bilmodell. Dette for å gi dem mer dem tid for å eliminere problemer – før bilene går i produksjon. I gjennomsnitt skal utviklingstiden for en Toyota-modell til nå ha ligget på 24 måneder.

Toyota-sjefen går også langt i å antyde at selskapet ikke er like fornøyd med alle underleverandører – og at enkelte kanskje ikke får fornyet sine kontrakter. I framtiden satser Toyota på å gjøre mer av hele prosessen på egen hånd.

Siden november i fjor har Toyota tilbakekalt 10.8 millioner biler over hele verden.

Alt om Toyota på broom.no – klikk her