Kristiansand kan bli først med rushtidsavgift

Ni år etter at lovendringen som åpner for rushtidsavgift ble vedtatt, er regelverket snart på plass. Kristiansand kan bli første by ut.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rushtidsavgift, køprising eller veiprising. Også omstridte barn har mange navn. Meningene er delte om dette tiltaket, som nå er et viktig skritt nærmere å bli en realitet i Norge.

– Jeg er glad for å kunne legge til rette for at byene nå kan ta et nytt og godt virkemiddel i bruk i kampen for mindre kødanning og bedre miljø, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i forbindelse med at forskriften om rushtidsavgift nå blir sendt ut på høring.

– Det stemmer at det er litt dyrere å passere de nye bompunktene til enkelte tider av døgnet, men dette er ikke en rushtidsavgift, bedyrer Heidi Eidem (Ap) overfor NTB. Hun er nestleder i byutviklingskomiteen, som har ansvaret for Trondheims bomstasjoner.

Eidem sier det ikke har vært noen ny diskusjon om rushtidsavgift i partiet, og hun tror ikke ordningen er aktuell for byen med det første.

– Vi er svært fornøyd med vår miljøpakke, hvor dagens bommer er en del av løsningen, sier hun.

– Vi må gjøre noe for å redusere biltrafikken totalt sett, sier Sørensen til NRK.

Torsdag ble byens bomring helautomatisert, og den første dagen ser ut til å ha gått smertefritt. Foreløpig koster en passring 21 kroner uansett tid på døgnet, men det er altfor tidlig å si hvordan prisstrukturen vil bli dersom sørlandsbyens politikere går inn for rushtidsavgift.

– Vi vil ha belønning fremfor tvang. Det betyr at her kan det være statlige midler å hente, sier Kleppa til NRK.

Nettopp ekstra statlige tilskudd var en del av forutsetningene da Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) i fjor gikk inn for rushtidsavgift, kombinert med en dobling av kollektivtilbudet i byene.

– Regjeringen bør bevilge en årlig ekstramilliard til kollektivtiltak, sa daværende NHO-direktør Finn Bergesen jr.

Stockholm har allerede merket effekten av sin rushtidsavgift. Etter innføringen i 2007 falt trafikken med 20 prosent. (©NTB)