Brukerne godt fornøyde med Navs gjeldsråd

Gjeldsrådgivning på telefon har vært en stor suksess for Nav, viser en brukerundersøkelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

88 prosent av de spurte er fornøyd med måten de er mottatt på av rådgiverne. Nesten 60 prosent gir toppkarakter, viser undersøkelsen SIFO har gjort for Nav.

Navs økonomirådstelefon 800 GJELD åpnet i november i fjor.

– Det er jo sjelden man ser så uhemmet gode evalueringer. Vi er svært stolte, men tror likevel vi skal klare å ha begge beina på bakken slik at vi kan fortsette arbeidet med å gjøre denne tjenesten enda mer samfunnsnyttig, sier direktør Jørn Torbergsen i Nav kontaktsenter.

80 prosent av brukerne var fornøyd med rådene de fikk, og 85 prosent sier de fikk raskt hjelp.

Økonomirådstelefonen er et lavterskeltilbud. Telefonen skal gi hjelp til selvhjelp, og rådgiverne som bemanner den skal ikke drive saksbehandling.

Telefonen skal gjøre økonomisk rådgivning lettere tilgjengelig og bidra til at personer med betalingsproblemer kommer raskere i gang med å finne en løsning. (©NTB)