Brostein2Nett
Brostein2Nett

Brostein til glede og besvær i Bergen

I Bergen graves det mer enn noensinne. Nå krangler bergenserne om hva som skal skje med veiene når gravingen er ferdig.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Veistandarden i Bergen skal heves. Midt i høysesongen for tilreisende til verdens kulturarv Bryggen pågår historisk mye gravearbeid.

Krangel om veidekke

Byens mest trafikkerte gater er stengt fordi det legges fjernvarme, avfallshåndtering og nytt veidekke - som det alltid blir krangel om.

– Bergen er jo kjent for brostein, jeg syns det er så vakkert, sier Elisabeth Årdal Larsen.

Som barnevogntriller har Jan Svabø en annen mening.

– Jeg ville nok helst trille på litt mer asfalt, sier Svabø.

– Tette fuger er nøkkelen

I 43 år har Arvid Fjæren arbeidet med å legge brostein.

– Nøkkelen til brostein er tette fuger. Ellers blir syklistene forbannet, sier Fjæren som er seniorbrolegger i Bergen bydrift.

Brostein1Nett (Foto: Jan Kåre Gåsemyr/TV 2)
Brostein1Nett (Foto: Jan Kåre Gåsemyr/TV 2)

Men verken bussjåfør Ellen Irene Runhovde eller drosjåsjør Tom Nesslin deler Fjærens entusiasme for brostein.

– Du skifter jo mye mer støtdempere, fjæringer og bærekuler her i Bergen fordi det er så mye brostein og dårlige veier, sier Nesslin som har kjørt drosje i 33 år.

– Upraktisk med stiletthæler

Han legger til at brosteinen er fin å se på, men den kan også by på problemer for andre enn bilistene.

– Det er upraktisk for damer som går med stiletthæler også da, sier han.

Bak bussrattet humper Runhovde over brosteinen.

– Det er veldig mye humper og hull, man blir jo nesten sjøsyk, sier hun.

Brostein er minst fire ganger dyrere å legge enn asfalt, men varer til gjengjeld seks ganger lenger.