8300 må gå i Opel

Gedigen snuoperasjon - målet er overskudd i 2011.

PS opel logo (Foto: Scanpix)
PS opel logo (Foto: Scanpix)

Problemene hos Opel har havnet litt i skyggen av andre merker som har hatt det enda verre. Men det siste året har vært tøft i Rüsselheim. Lenge var merket til salgs - etter at GM bestemte seg for å kvitte seg med alt som ikke var kjerne-kjernevirksomhet.

Det var flere interessenter på banen, men etter veldig mye om og men (og enda mer politisk press), endte det med at GM avlyste hele salgsprosessen og besluttet at de likevel skulle være Opel-eier.

Klarer ikke balanse

Alt dette har selvfølgelig kostet både fokus og penger. GM skal ikke benytte seg av statlige lån for å få orden på Opel igjen. Dette skal de klare på egenhånd - og det betinger en skikkelig hestekur.

Opel-sjef Nick Reilly sier til autonews.com at merket ikke vil klare å gå i balanse i år. Til det er omstillingskostnadene for store.

- Men neste år tror jeg vi har gode muligheter til å klare break even eller kanskje litt bedre. Og 2012 blir bil et godt år, sier Reilly.

Brooms Opel-tester - de finner du her:

Sliter i Norge

Han innrømmer at Opel har tapt markedsandeler på grunn at det som har skjedd og at merket særlig i Tyskland har falt i anseelse på grunn av all usikkerheten.

Opel har nå startet på en dramtisk restrukturering av selskapet, noe som blant annet innebærer at rundt 8300 stillinger skal bort.

Her hjemme har Opel hatt stadig fallende markedsandeler de siste årene. Ifølge bransje-nettstedet bilnytt.no er Opel langtfra fornøyd med situasjonen i Norge. Seks av ti Opel-forhandlere når blant annet ikke salgsmålene. Opels modellutvalg er på papiret bedre enn på mange år - men det gjenspeiler seg ikke på salgsstatistikkene.

LES OGSÅ: Hvorfor gjør Opel det så dårlig i Norge?