Derfor skal denne bare selges i Kina
Les hva som er spesielt med den!
Det kinesiske markedet blir stadig viktigere for premium-produsentene. Mens det kladder både i USA og i Europa, er det full fart i Kina. Det gjør at en rekke bilprodusenter satser sterkt på Kina nå.
Blant dem er Mercedes som snart skal lansere denne modellen kun for det kinesiske markedet: E 300L er en forlenget utgave av den nye E-klassen. Den skal produseres lokalt, på fabrikken Mercedes eier i fellesskap med Beijing Automotive Industry Holding Co.
Kan styre forsetene
E300L har lagt på seg 14 centimeter i forhold til standard E-klasse. De centimetrene kommer baksetepassasjerene til gode. I Kina er dette nemlig en bil som ofte kjøres av en sjåfør. Nå får han eller hun i baksetet anledning til å virkelig strekke på beina.
En smart ekstraløsning på denne er at baksetepassasjeren også kan styre forsetene elektrisk. Hvis sjåføren breier seg for mye, er det altså bare å trykke på en knapp og flytte setet litt forover!
Den store plassduellen: E-klasse mot Skoda Superb
Kinesiske deler
Bilen møter imidlertid tøff konkurranse. Audi bygger allerede en langversjon av sin A6 i Kina og BMW 5-serie er også populær her. I dette segmentet ble det i fjor solgt 100 000 biler i Kina. I år ventes det at det tallet vil doble seg!
Mercedes bygger også C-klasse sammen med Beijing Automotive Industry. Her er over 40 prosent av delene hentet fra kinesiske underleverandører. Disse har også begynt å levere enkele deler til Mercedes-fabrikkene både i Tyskland og USA, blant annet radioer og ledningsnett.
Denne SUV-en har du neppe settt før
39 år gammel leder
Hvem er så i målgruppa for en forlenget E-klasse. I følge Mercedes er gjennomsnittskunden deres i Kina en 39 år gammel mann med lederstilling i næringslivet. Og dem er det tydeligvis mange av.
Etterspørselen etter E300L ventes å bli så stor at fabrikken i Kina ikke vil ha kapasitet til eksport, her skal alt selges på hjemmemarkedet.
LES TESTEN: Derfor er dette den store familiedrømmen