mr123 (Foto: Faksimile Mr123.com / privat)
mr123 (Foto: Faksimile Mr123.com / privat)

Advarer mot nettstedet Mr123.com

Linn Nilsen har siden i fjor høst ventet på produktet hun kjøpte på auksjonsnettstedet Mr123.com. Hun er ikke alene.


TV 2 hjelper deg har den siste tiden mottatt e-poster fra tre kunder som ikke får varene de har kjøpt, et fenomen vi også har skrevet om før.

Les mer: Vant budrunde - får ikke premien sin.

Kunden vi skrev om i mars fikk ikke varen sin før TV 2 hjelper deg kontaktet Mr123.com, et nettfirma som driver såkalt øresauksjon på nettet. Firmaet drives av finner, men er registrert på Kypros.

– De er veldig useriøse. Folk bør ikke prøve Mr123.com, sier Linn Nilsen fra Larvik til TV 2 hjelper deg.

Hun har fremdeles ikke mottatt rettetanga hun kjøpte i september 2009, til tross for at Mr123.com lover maks fem ukers leveringstid.

Les også: TV 2 hjelper deg skal kåre Norges beste servicebedrift. Vi trenger tips!

Les også: Har du en drøm du ikke har råd til å realisere? Da vil TV 2 hjelpe deg!

Tomme løfter

Også Kristine Dale fra Skien har ventet i månedsvis på en mobiltelefon kjæresten kjøpte i gave til henne i november 2009.

mr123case1 (Foto: PRIVAT)
mr123case1 (Foto: PRIVAT)

– Vi vil ikke anbefale Mr123.com til noen. Vi har sendt mailer i det vide og brede, men får bare til svar at vi må være tålmodige. De sier hele tiden at vår vare er den neste som skal sendes ut, men dét kan de jo ikke si i sju måneder, forteller Kristine oppgitt til TV 2 hjelper deg.

I flere e-poster fra Mr123.com har Kristine fått beskjed om at produktet er underveis. 11. januar i år skriver en kundekonsulent følgende:

«Vi beklager den forsinkete leveringstiden. Dessverre har vi opplevd noen få forsinkelser ved utsendelse av enkelte produkter. Dette jobber vi med å løse, og vi vil sørge for at du mottar ditt produkt så fort som mulig. Du vil få en epost med sporingsnummeret når din vare er blitt utsendt.»

Men telefonen har ennå ikke dukket opp, og Kristine er ikke blid på at Mr123.com har tatt 300 kr fra kjæresten hennes for ingenting.

Også Vegard Tho fra Sandefjord reagerer på at han ikke har hørt et pip fra Mr123.com etter at han betalte over 300 kr for et Wii-spill i mars.

– Det er kjipt å bare slenge ut penger og ikke få noe for det. Jeg vil aldri prøve det igjen og vil ikke anbefale det til andre, sier Vegard, som føler at han handlet litt i blinde.

mr123case (Foto: PRIVAT)
mr123case (Foto: PRIVAT)

– Tilbudet virker jo veldig lokkende og det ser så billig ut. Det er et bra salgstriks, for man glemmer at det koster såpass mye å kjøpe bud.

Enorme inntekter

På auksjonsnettsiden til Mr123.com kan du legge inn bud for å vinne mange flotte produkter til en tilsynelatende billig penge.

Men man kan bare øke budet med 10 øre om gangen, og det koster penger å delta. Du må nemlig kjøpe budene på forhånd og betale opp mot 15 kr pr 10-øresbud. Hvis du bruker 30 bud på å vinne et produkt har du altså ikke betalt tre kroner, som auksjonsstedet oppgir.

Du har i realiteten betalt opp mot 450 kr. I tillegg må du betale frakt.

Tjener millioner

Når vi sjekker nettsiden til mr123.com foregår en auksjon på en bil verdt 335.000 kr. Budrunden er i skrivende stund oppe i 10.000 kr, noe som betyr at det er lagt inn 100.000 bud á 10 øre. Hvis alle budene er kjøpt for 15 kr. pr. stk., har nettstedet allerede tjent 1,5 millioner kroner.

En annen bil er solgt for 17.000 kr, ifølge nettsiden deres; et salg som har sikret Mr123.com opptil 2,5 millioner kroner i kassa.

Mr123.com skylder på høyt salg

Når vi kontakter markedssjefen Mikko Ollikkala i Mr123.com, skylder han på at salget i Norge har gått så bra at systemet deres ikke har taklet presset. Han mener også at de tross alt gjør en bra jobb:

- I 2009 solgte vi over 5000 produkter i Norge, så det er bare snakk om en liten andel av kundene som ikke har mottatt varene sine, skriver han i en e-post til TV 2 hjelper deg.

Han forteller videre at de skal sende ut varene til våre tre uheldige kunder i slutten av juni, noe Kristine Dale ikke har noen som helst tro på.

– Det har de sagt sikkert 20 ganger til meg også. De sier alltid at varen skal sendes om to-tre uker. Når de nå sier at den skal sendes i slutten av juni så har jeg store problemer med å tro på det.

Vi spurte også Mikko Ollikkala i Mr123.com om han mener det er riktig forretningsmoral å ikke sende ut varer til alle kunder de har mottatt penger fra. Da får vi ikke flere svar.

Forbrukerombudet reagerer

Både Linn Nilsen og Kristine Dale reagerer kraftig på at Mr123.com ikke har et telefonnummer på hjemmesiden sin.

– Det er vel verre for dem å hamle opp med sure kunder på telefon enn på mail, men det blir for dumt, sier Kristine.

Forbrukerombudet reagerer også på at Mr123.com ikke har et kundetelefonnummer. E-handelsloven krever nemlig at slike nettbaserte firma enten må ha et telefonnummer eller en chatte-funksjon som kan svare kunden innen 30 minutter.

– Å bare ha en e-postadresse er altfor dårlig, sier Forbrukerombudets seksjonssjef Frode Elton Haug til TV 2 hjelper deg.

– Om du kommer over en nettbutikk som ikke har telefonnummer, bør kunden være klar over at det kan være vanskelig å komme i kontakt med butikken i ettertid, fortsetter han.

Forbrukerombudet opplyser også at de har begynt å se på fenomenet øresauksjoner på nettet, men at det ennå er for tidlig å uttale seg om denne prosessen.

Trenger du vår hjelp ? Tips TV 2 hjelper deg

Følg oss på Facebook! Klikk her.