IKEA
IKEA

Har du blitt lurt av falsk IKEA-kampanje?

Eva Larsen trodde hun var i ferd med å vinne, men ble rasende da hun så hva hun var med på.

I disse dager verserer en e-postkampanje som gir inntrykk av å være fra IKEA og hvor de som svarer angivelig skal kunne vinne et gavekort på 4.500 kroner fra IKEA.

Eva Larsen var en av de glade mottakerne.

– Jeg tenkte: Oi, har jeg kommet så langt i en konkurranse? Så spennende. Men jeg ble temmelig forbannet da jeg så hva det egentlig var, sier hun.

Les også: Har du en drøm du ikke har råd til å realisere? Da vil vi hjelpe deg!

Les også: Hvem har Norges beste service? TV 2 hjelper deg skal kåre Norges beste servicebedrift. Vi trenger tips!

360 kroner i måneden – uten at du vet det

Med svært liten skrift nederst på siden står det nemlig at kampanjen ikke har noe med IKEA å gjøre, til tross for at fargebruk og bilder tilsier at det er den svenske møbelgiganten som står bak. I tillegg må du taste inn mobilnummeret ditt for å delta og dersom du ikke holder tungen rett i munnen og leser det som står med liten skrift, krysser du av for at du melder deg inn i en mobiltjeneste der du betaler opp mot 360 kroner i måneden.

– Jeg var på vei til å fylle ut da jeg oppdaget det. Jeg synes dette er grovt og vil advare andre, sier Larsen til oss.

Må holde selskapene i ørene

Forbrukerombudet mener det er all grunn til å advare. Det er Trivicell som står bak kampanjen gjennom selskapet T. C. Interactive Ltd som holder til i Israel.

Og det er ikke første gangen Forbrukerombudet får inn klager på disse. TV 2 hjelper deg har tidligere skrevet som misfornøyde kunder som har betalt i dyre dommer for tjenester fra Trivicell.

Les mer her: Måtte betale 180 kr for IQ-test

– Dette er et utslag av bevisst kreativ markedsføring. Det er villedende og klart i strid med markedsføringsloven, sier Ida Otterstad som er juridisk rådgiver hos Forbrukerombudet om den falske IKEA-kampanjen.

Hun mener dette er et klassisk eksempel på hvordan en rekke aktører i denne bransjen driver. Leverandører av mobile innholdstjenester har vært på klagetoppen hos Forbrukerombudet og de har brukt masse ressurser på å holde denne bransjen i ørene.

Utenlandske selskaper verstingene

Ifølge Otterstad er det utenlandske selskaper som er verstingene. For at selskaper som Trivicell kan operere i Norge bruker de kortnummernummer fra aktører i Norge og i dette tilfellet er det selskapet Aspiro som er ansvarlig. Informasjonssjef for Aspiro, Kristin Breivik Eldnes mener kampanjen overholder kravene til denne typen innholdstjenester, men sier dersom Forbrukerombudet mener at Trivicell burde ha utformet annonsen annerledes så vil de ta det videre med Trivicell.

IKEA blir til Viking

I en e-post til TV 2 hjelper deg sier Trivicell at de ikke står bak e-postkampanjen og at noen av deres distributører må ha handlet på tvers av deres regelverk.

Like fullt er det Trivicell som er ansvarlig for utformingen av den aktuelle konkurransen og umiddelbart etter at TV 2 hjelper deg kontaktet selskapet kastet de seg rundt og byttet de ut fargene på siden. Navnet IKEA ble også fjernet fra konkurransen og Viking dukket opp isteden. Kanskje gikk det litt vel fort unna i svingene, for slik konkurransen er utformet nå er det umulig å svare riktig på spørsmålet.

print-screen-ikea---viking (Foto: faksimile)
print-screen-ikea---viking (Foto: faksimile)

IKEA vurderer sanksjoner

IKEA misliker sterkt at deres varemerke blir misbrukt. Kommunikasjonsrådgiver Håvard Løkke sier de har sendt saken til sin juridiske rådgiver og vil avvente om de skal foreta seg noe videre.

- Vi setter pris på å få tilbakemeldinger hvis folk kommer over liknende saker, sier han til oss.

Trenger du vår hjelp ? Tips TV 2 hjelper deg

Følg oss på Facebook! Klikk her.