bpad
bpad

Slik sier BP unnskyld for oljeskandalen

Får lite sympati etter reklamestunt.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Utslippet i Golfen er en tragedie som aldri burde ha skjedd.

Slik åpner direktør Tony Hayward for oljeselskapet British Petroleum den nye reklamefilmen som nå ruller over amerikanske tv-skjermer.

Se reklamefilmen i videovinduet øverst.

Etter at han har introdusert seg forteller han videre om selskapets innsats og det ansvaret de vil ta for å rydde opp i katastrofen. Bildene viser oljelenser i klart vann mens friske pelikaner står på rene steiner på land.

(Artikkelen fortsetter under bildet).

UNNSKYLD: Til disse bildene forteller BP-sjefen om alt arbeidet selskapet gjør for å rydde opp oljesølet - uten at det koster skattebetalerne en krone. (Foto: BP)
UNNSKYLD: Til disse bildene forteller BP-sjefen om alt arbeidet selskapet gjør for å rydde opp oljesølet - uten at det koster skattebetalerne en krone. (Foto: BP)
Bildene står i sterk kontrast til fotografier av oljeskadde fugler og tilgrisede strender som har versert i mediene de siste ukene.

– Til dere som er rammet og familiene deres; jeg er dypt lei meg, sier Hayward.

– Ingen plan eller visjon

PR-eksperter kritiserer BPs reklamekampanje for å komme for tidlig og for å være overfatisk.

DEKKET AV OLJE: Bildene av pelikaner dekket i olje står i sterk kontrast til bildene som BP viser i sin nye reklamefilm. (Foto: SEAN GARDNER/Reuters)
DEKKET AV OLJE: Bildene av pelikaner dekket i olje står i sterk kontrast til bildene som BP viser i sin nye reklamefilm. (Foto: SEAN GARDNER/Reuters)

– Det ene elementet de ser ut til å ha gått glipp av er å ha en konkret plan for hva de skal gjøre videre. Vanligvis i slike reklamer pleier man å si unnskyld, noe de gjør. Man snakker om innsatsen for å rydde opp i situasjonen, det gjør de også. Men det som mangler er en konkret plan eller visjon for hva de skal gjøre videre, sier visepresident i Levick Strategic Communications, Gene Grabowski.

– Feil bruk av pengene

Reklamekampanjen, som startet denne uken, har også fått kritikk av president Obama som mener selskapet heller burde brukt pengene på opprydding og kompensasjon til fiskere og andre som er rammet av utslippet.

Talsmann for BP, Robert Wine, sier i en e-post til nyhetsbyrået at ikke et øre av pengene som skal brukes på opprydningen har gått til reklamekampanjen. Wine ville ikke opplyse hvor mye kampanjen kostet.

Melder om framgang

Samtidig melder selskapet at deres siste forsøk på å stanse det gigantiske oljeutslippet har delvis lyktes.

Ifølge Hayward klarer selskapet nå å fange opp rundt 10.000 fat olje om dagen ved hjelp av en hette som er tredd over røret som lekker. Oljen som samles opp, blir ført i et rør opp til et skip.

– Dette er «trolig hovedparten» av oljen som lekker ut, sa Hayward søndag.

Tidligere anslag tyder på at opptil 19.000 fat olje daglig lekker ut av oljebrønnen, som ligger 5000 meter under havoverflaten.