BMW X3 i gjørma
BMW X3 i gjørma

De første bildene: Her er nye BMW X3

Kommer i høst. Nå har BMW lekket ut bilder og informasjon.

Den fikk en litt trå start, men etter hvert har X3 blitt en stor suksess for BMW. Etter over 600 000 solgte er det straks klart for etterfølgeren - en bil vi har store forventninger til.

Nye X3 skal debutere på bilutstillingen i Paris i høst. I forkant av det har BMW nå sluppet en liten bunke lett kamuflerte bilder av bilen - pluss endel opplysninger om nykommeren.

Mykere og mer avrundet

BMW-X3-bakke
BMW-X3-bakke

Planen er at X3 skal være på markedet allerede i november. Og i følge BMW skal prisene være ganske uforandret fra dagens. Det betyr at startprisen fortsatt bør holde seg under 500 000 kroner - før ekstraustyr. Det koster som kjent gjerne litt på en BMW.

Designet er en videreutvikling av første X3, men selv om den ligner utvendig er det her snakk om en helt ny bil.

Linjeføringen henter mye fra forgjengeren og storebror X5, men med et mykere og mer avrundet preg. Dette er også i tråd med retningen BMW går med sine øvrige modeller om dagen.

Nok X-faktor? Her er testen på dagens X3

Større bagasjerom

BMW-X3-bagasjerom
BMW-X3-bagasjerom

Nye X3 vokser en god del. Den blir 8,3 cm lenger, 2,9 cm bredere og - kanskje litt overraskende - 4 cm høyere enn dagens modell. Akselsavstanden øker også litt. Dette er dels en naturlig utvikling, dels for å skille den mer fra lillebror X1 og gli naturlig inn mellom den og X5.

Baksetepassasjerene får litt mer plass å boltre seg på og bagasjerommet vokser ganske betydelig. Opp 80 liter til 550 liter med baksetet i bruk. Dermed bør X3 være stor nok til å dekke de fleste familiers behov. Dette er et ankepunkt mot mange av SUV-konkurrentene i denne klassen.

Stasjonsvogna med størst bagasjerom - klikk her

Premium-interiør

BMW-X3-vann
BMW-X3-vann

Selv om bilen blir større, har BMW klart å holde vekten nede, det snakkes om en vektreduksjon på 25 kilo i innstegsmodellen som blir 2,0d. Vi forventer også av C02-utslipp og forbruk blir redusert.

Innvendig skal X3 ta et solid skritt i premium-retning. Der dagens modell har blitt beskyldt for å være spartansk og litt billig innvendig, skal den nye løfte seg betraktelig. Det er da også nødvendig for å holde tritt med den tøffe konkurransen i denne klassen.

LES OGSÅ: Nå får du brukt X5 til like over 200 000,-

Gammel og ny X3 samlet på ett bilde.
Gammel og ny X3 samlet på ett bilde.