de (Foto: Skjermdump dealextreme.com)
de (Foto: Skjermdump dealextreme.com)

Hundrevis av pakker fra nettbutikk stanset i posten

Posten sendte pakkene fra tilbake til Hong Kong uten å varsle kundene.


Posten sendte pakkene tilbake til Hong Kong uten å varsle kundene etter at nettbutikken Deal Extreme opererte med falske tollsatser.

– Jeg syns det er utrolig frekt av Posten å ikke si ifra, sier Lene Simonsen til TV 2 hjelper deg.

Hun er en av flere hundre nordmenn som nå opplever at pakkene de bestilte fra nettbutikken Deal Extreme er på vei tilbake til avsenderen.

– Deal Extreme var klar over at flere av kundene ville få forsinkede leveranser. Hvordan de håndterer kundeinformasjonen, er opp til leverandøren, sier Kjell Rakkenes i Posten.

Avslørt i tollen

Vedtaket om å returnere pakkene ble tatt i samråd med Tollvesenet, som i sammenheng med stikkprøver ved Postens godssenter på Alnabru avdekket en rekke pakker der tolldeklarasjonen ikke var i samsvar med pakkenes innhold, skriver DinSide.no.

I begynnelsen av mai ba Postens utenlandstjeneste Deal Extreme om å få korrekte tollverdier for pakkene som var stanset. Nettbutikken fikk 14 dagers svarfrist, men da svaret aldri kom, valgte ble Posten pålagt av Tollvesenet å sende tilbake pakkene.

Kundene fikk ikke vite noe

Den 2.mai bestilte Lene Simonsen fra Kristiansand to pakker fra nettbutikken. En gave til seg selv, og en bursdagsgave til sønnen.

Den 20. mai kom den ene pakken. Bursdagsgaven til sønnen så hun ikke noe til.

– Jeg har brukt Deal Extreme tidligere og har aldri hatt noen problemer, sier Lene til TV 2 hjelper deg.

deal extreme (Foto: Privat)
deal extreme (Foto: Privat)

Da bursdagsgaven ikke dukket opp, søkte hun opp sporingsnummeret på pakken. Det viste seg at den fortsatt la på Postens godssenter på Alnabru.

– Jeg mailet til Postens Kundesenter og da fortalte de meg at pakken allerede var sendt tilbake til Hong Kong. Jeg syns det var utrolig dårlig gjort. De burde si ifra før de sendte den. I mitt tilfelle hadde jeg allerede betalt for gaven, sier Lene som nå ikke aner når bursdagsgaven igjen vil ankomme Norge.

Postens kundeservice har fortalt Lene at hun selv måtte kontakte Deal Extreme for å få pakken tilsendt igjen.

Butikkens ansvar

Kjell Rakkenes, direktør for presse- og medierelasjoner hos Posten, sier til TV 2 hjelper deg at det er snakk om et par hundre pakker som ble sendt tilbake etter at stikkprøver avslørte at tolldeklarasjonen ikke var i samsvar med innholdet i pakkene.

Han sier det er Deal Extreme, ikke Postens, oppgave å varsle kundene om forsinkelsene.

– Vi forsøkte å komme i dialog med DealExreme angående feilaktig deklarering, men uten hell. Posten verken kan eller ønsker å blande seg inn i dialogen mellom leverandører og deres kunder. DealExtreme var klar over at flere av kundene ville få forsinkede leveranser. Hvordan de håndterer kundeinformasjonen, er opp til leverandøren

– Posten burde si ifra til kundene

Juridisk rådgiver i Forbrukerrådet Paal Bjønness sier det er merkelig at Posten og Tollvesenet sendte pakkene tilbake til Hong Kong før kundene ble varslet. Han mener også at det burde være mulig for kunden å betale ekstra toll og dermed få pakken utlevert.

– Jeg synes det er merkelig at Posten eller Tollvesenet ikke kontakter kjøper og opplyser om manglende toll og gir mulighet til å betale restbeløp. Tollvesenet burde ha kontakt med både selger og kjøper før de sender varene tilbake over halve kloden, sier Bjønness.

Rakkenes er uenig. Han sier at Posten ga nettbutikken god nok tid til å varsle kundene selv.

– Det blir helt feil om Posten skulle blande seg inn i kundeforhold mellom norske forbrukere og butikken Deal Extreme

Trenger du hjelp i en forbrukersak? Tips TV 2 hjelper deg

Følg oss på Facebook! Klikk her.