SATSER I INDIA: Etter forliket med Unitech vil Telenor delta i auksjonen om det indiske 2G nettet. (Foto: Kaspersen, Kristoffer Nyblin/NTB scanpix)
SATSER I INDIA: Etter forliket med Unitech vil Telenor delta i auksjonen om det indiske 2G nettet. (Foto: Kaspersen, Kristoffer Nyblin/NTB scanpix)

Gravid kvinne fikk sparken av Telenor

Nå får kvinnen fra Kalmar i Sverige 200.000 i erstatning.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den svenske kvinnen var utplassert i Telenor for et bemanningsselskap i august 2009. I september oppdaget en av salgslederne ved Telenors salgsavdeling at hun var gravid, og noen dager senere fikk hun vite at selskapet ikke lenger ville ha henne.

Hun ble også oppsagt fra bemanningsselskapet, som ikke fant noen annen jobb til henne.

– Direkte kjønnsdiskriminering

Kvinnen anmeldte både Telenor Sverige AB og bemanningsselskapet Uniflex Sverige AB til Diskrimineringsombudsmannen (DO).

DO mente kvinnen hadde blitt utsatt for direkte kjønnsdiskriminering, skriver Barometern.

Nå har DO og Telenor kommet til et forlik, og kvinnen får 200.000 kroner i erstatning.

Pressesjef Andreas Hamrin i Telenor Sverige AB synes det er leit at kvinnen mistet jobben, men skylder på bemanningsselskapet som har ansvaret for at Telenor får den arbeidskraften de trenger.

– Vi avsluttet hennes konsulentoppdrag fordi hun ikke kunne være til stede ved opplæringen. Om en konsulent ikke kan være til stede, må vi få en erstatter, noe vi også har rett til i avtalen med bemanningsselskapet. Dette skal derimot ikke skje dersom fraværet skyldes graviditet, som i dette tilfellet. Vi skal oppdatere våre rutiner slik at det ikke skjer igjen, skriver Andreas Hamrin i en mail til tv2nyhetene.no.

– Helst rettssak

Anders Wilhelmsson i DO forteller til at avisa at han er fornøyd med forliket, men at det hadde vært bedre med en domstolsavgjørelse.

– Siden januar i fjor gir den nye loven mulighet til høyere erstatninger. Tidligere har erstatningsnivåene i disikrimineringssaker ligget på 100.000 kroner. Det her var et tydelig tilfelle vi håpet kunne endre praksisen, sier Wilhelmsson.

– Utfra omstendighetene synes vi dette var den beste måten å løse denne kjedelige situasjonen på. Det hadde vært bedre å få ansvarsspørsmålet stilt for en domstol, men vil ville helst unngå den ressurskrevende prosessen, sier Hamrin i Telenoro.