Spar (Foto: faksimile / privat)
Spar (Foto: faksimile / privat)

Pristrøbbel for Spar

– Spar lyver i sin egen kundeavis, mener Maria fra Bardufoss.

Dagligvarekjeden Spar har denne uken en stor grillmatkampanje. Kjedens slagord er «Naturell eller marinert – til samme pris».

Maria Kirkesjord fra Bardufoss har fått reklameavisen fra Spar, og mener kjeden jukser i markedsføringen.

– Dette er villedende markedsføring. De juger til meg som kunde, sier Maria.

De marinerte kyllingfiletene har nesten fem kroner høyere kilopris enn den naturelle varianten. Selv om Spar, med liten skrift, opplyser om prisforskjellen, reagerer Maria.

– Når de reklamerer med at det er samme pris, burde det være samme kilopris, sier Maria til TV 2 hjelper deg.

kylling (Foto: faksimile)
kylling (Foto: faksimile)

Les også: Fikk blodig foster i egget

Les også: Æsj – ville du spist dette?

Les også: Maiken (13) fant skrue i bollen

– Kiloprisen bør være lik

Alle de andre grillproduktene i Spars kampanje har lik kilopris. Kyllingfiletene selges i pakker med ulik vekt, men lik pris.

– Jeg synes det er dårlig, sier Maria.

Hos Forbrukerombudet er de enig.

– Generelt mener vi at når det står at det er samme pris, så bør kiloprisen være lik. Jeg tror gjennomsnittsforbrukeren tenker at «til samme pris» betyr lik kilopris, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til TV 2 hjelper deg.

– Forbrukerne tjener på dette

– Kyllingfiletene fra Prior leveres i pakker med forskjellig vekt. Vi ønsket i utgangspunktet å ha lik kilopris, men for å gjøre det lettere for forbrukerne har vi valgt å gå for en lik pris på pakkene i stedet, sier Kristine Aakvaag Harnes som er kommunikasjonsrådgiver for Spar.

Aakvaag Harnes sier de har vært nøye med å spesifisere kiloprisen i annonsen. Hun mener forbrukerne tjener på kiloprisforskjellen.

– Vi har skrellet prisene så langt det lot seg gjøre i vår sommerkampanje, både på de marinerte og de naturelle produktene. Ved å ha lik pris på pakkene tar vi et litt større tap på naturell kylling enn på den marinerte. Det tjener forbrukerne på, hevder Aakvaag Harnes.

Har du sett markedsføring du reagerer på? Tips oss!

Følg oss på Facebook! Klikk her.