Rune Almenning Jarstein (Foto: Ekornesvåg, Svein Ove/Scanpix)
Rune Almenning Jarstein (Foto: Ekornesvåg, Svein Ove/Scanpix)

Jarstein får tillit av Drillo

Rune Almenning Jarstein vokter buret mot Montenegro og den hissige sisteskansen lover nå å få kontroll over temperamentet sitt.

- Vi har bestemte tidligere at de skulle stå en kamp hver så sant ikke ting endret seg. Nå har det ikke endret seg mer enn at Jon Knudsen er litt shabby og da er det kanskje lurere at han står andre kamp mot Ukraina, sier Drillo til TV 2 Sporten.

- Jeg har savnet det
Jarstein har vært Drillos andrevalg mellom landslagsstengene. Sjansen han får på lørdag setter han stor pris på.

- Det skal bli veldig godt. jeg har savnet det. Det er kjedelig å sitte på benken når man virkelig har lyst til å spille så jeg gleder meg veldig til lørdag, sier Jarstein.

- Er det din sjanse til å stjele tilbake posisjonen som første valg?

- Det er viktig for meg å gjøre det godt i den kampen. Jeg føler formen har vært god i år og en god kamp på lørdag er selvfølgelig et stort pluss, mener Jarstein.

- Jeg trenger temperament
Men Viking-helten har vært i vinden denne uka etter kampen mot gamleklubben Rosenborg, hvor han dyttet Trond Olsen på overtid og sørget for straffe mot seg. Steffen Iversen scoret og Viking tapte kampen 1-2.

- Jeg er en type som trenger å ha temperament for å spille godt og vil så gjerne vinne. Da tok det litt overhånd mot Rosenborg og det er det jeg må få kontroll på. At jeg ikke havner oppi sånne unødvendige situasjoner. Det er noe jeg jobber hardt med og har jobbet hardt med lenge. Det er viktig at det ikke skjer sånt igjen for det ødelegger for laget og meg selv, sier en ydmyk landslagskeeper.

- Vil få kontroll
Han har allerede fått hjelp og vil søke ytterligere hjelp i Viking, på landslaget og blant andre støttepersoner rundt ham.

- Jeg vil gjerne få kontroll på det. Jeg har en keepertrener jeg snakker med, min rådgiver, Jan Kvalheim og min gamle keepertrener. Jeg har mange folk å snakke med som sier riktige ting så jeg håper å ta nye skritt hver dag og hver uke, sier Jarstein.