LANG FARTSTID: ? Etter å ha skrudd bil i 36 år kan jeg ikke forstå at jeg blir noen bedre mekaniker av å ta fagbrev, sier Geir Bårli. Foto: Per Stokkebryn, rb.no/ANB
LANG FARTSTID: ? Etter å ha skrudd bil i 36 år kan jeg ikke forstå at jeg blir noen bedre mekaniker av å ta fagbrev, sier Geir Bårli. Foto: Per Stokkebryn, rb.no/ANB

Skrudd bil i 36 år - tvinges til å gi seg

Vegdirektoratet krever fagbrev, selv om Geir har drevet eget verksted i over 20 år.

Geir Bårli har drevet Årnes Bil og Karosseri i 23 år.

Da Bårli skulle starte sin yrkeskarriere, var valget fagbrev og fem års praksis eller 10 års praksis uten å ta fagbrev. Det skriver Romerikes Blad

– Jeg valgte det andre alternativet, og alt har gått bra helt til de nye reglene kom. Etter å ha skrudd bil i 36 år kan jeg ikke forstå at jeg blir noen bedre mekaniker av å ta fagbrev, sier Geir Bårli, som er innehaver av Årnes Bil og Karosseri.

Godkjent som teknisk leder

For 23 år siden fikk han også godkjennelse som teknisk leder, hvilket han måtte ha for å starte eget verksted.

Dette er likevel ikke nok for Vegdirektoratet. Fra 1. juli 2011 må alle ha fagbrev for å drive eget bilverksted, uansett hvor lenge de har holdt på.

VEGDIREKTORATET: – Alle skal på samme nivå

Ikke hørt

– Jeg konstaterer at de som for eksempel har tatt tre måneders kurs på Teknologisk institutt og har praksis, verdsettes mer enn en som har over 30 års praksis, sier Bårli.

Han har ikke noe imot at det innføres nye regler, men reagerer på at endringen får tilbakevirkende kraft.

Imidlertid er ingen av hans argumenter blitt hørt. Søknaden om dispensasjon er avslått både av veikontoret i Akershus og Vegdirektoratet. Nå er det ikke flere ankemuligheter.

Rettens vei

– Hva gjør du nå?

– Jeg vet faktisk ikke. Enten må jeg stille meg i køen hos Nav eller så må jeg ta fagbrev. Det er fristende å gå rettens vei med saken, sier en oppgitt Geir Bårli.

Byråkratiets kjepper i hjulene stopper heller ikke med dette.

Nye regler sier at det i et verksted med mer enn fire ansatte må være en stedfortreder. Også denne må ha fagbrev.

Byråkratisk visvas

– Vi er seks mann her i verkstedet, så jeg må vel si opp to mann, jeg da. Jeg trodde man ville ha folk i arbeid her i landet, sukker Geir Bårli.

Bjørn Kristiansen i Bilservice Konsult AS på Kløfta, som blant annet jobber med kvalitetssikring av bilverksteder, støtter Geir Bårli.

– Dette er byråkratisk visvas. Vegdirektoratet gir her i praksis yrkesforbud for en gruppe eldre bilmekanikere. Bårli er til og med godkjent av fylkeskommunen til å ta inn lærlinger. Han og hans likestilte burde få jobbe livet ut uten å måtte ta fagbrev, sier Kristiansen.

Du kan lese mer om bil og trafikk hos rb.no - klikk her

Si din mening om saken i kommentarfeltet under: