Flytt deg!

...ser du dette råskinnet i bakspeilet, er det bare en ting å gjøre.

PS Cosworth 1
PS Cosworth 1

Når tuninggutta hos Subaru samarbeider med legendariske Cosworth - da ligger det an til høy morofaktor! Og det er nettopp det vi får i nye Subaru Impreza CS400. Utgangspunktet er en "standard" Impreza WRX STI - og så har det virkelig skjedd ting!

Med 400 hestekrefter blir dette noe av det hurtigste du kan kjøpe på vanlige skilter. 2,5-liters boxeren har fått ny turbohjelp og de nødvendige delene er forsterket for å tåle de ekstra kreftene.

Også komfortabel

Kløtsjen er også kraftig forsterket og modifisert for både å tåle kreftene - og sikre enda kjappere girskift. Resultatet er at denne bilen klarer 0-100 km/t på 3,7 sekunder. Da er vi i superbil-land - med en bilmodell som startet livet som en helt alminnelig familiebil i kompaktklassen.

I denne versjonen er den ytterligere senket. Stødempere fra Bilstein og modifisert understell skal sørge for sikre kjøreegenskaper. Her gjelder det selvfølgelig å sørge for et oppsett som matcher kreftene. Men det skal også være lagt betydelig vekt på komfort. Dette skal ikke være noen utpreget banebil.

Lyst på Impreza? Les testen her

Ikke dusinvare

PS-cosworth-4
PS-cosworth-4

Bremsene er selvfølgelig også forsterket. Det kan komme godt med hvis du trenger å bråstoppe dette udyret.

Utvendig er det ikke de helt store sprellene, men du er aldri i tvil: Dette er absolutt ikke noen dusin-Impreza. Det forteller ikke minst også Cosworth-merkene om - strategisk plassert i fronten og hekken.

SE OGSÅ: Rekordforsøk med Focus RS

75 eksemplarer

Noen negative nyheter? Ja, bortsett fra prisen som er på 50 000 pund i England ( vi tør ikke tenke på hva de blir med norske avgifter), skal du slite med å få lagt hendene på et eksemplar.

Bilen skal nemlig bare produseres i 75 eksemplarer og ligger an til å bli et samlerobjekt fra dag én.

LES OGSÅ: Sportsbil til halv pris

PS-cosworth-3
PS-cosworth-3