Volvo-råskinn til under 200 000,-

Nye Volvo S60 er her. Nå kan du gjøre knallkjøp på turboutgaven med 4x4.

S60 fra siden
S60 fra siden

S60 ble aldri helt den Audi- og BMW-rivalen Volvo hadde håpet på. Men den har solgt brukbart her hjemme, særlig de første årene. Det betyr at det er mye å velge mellom på bruktmarkedet.

S60 får du fra rundt 100 000 kroner. Da snakker vi gjerne småslitne biler med høy kilometer og noen huller her og der i servicehistorikken. Men du trenger ikke legge på så veldig mange tusenlapper før det begynner å bli attraktive biler.

Over 500 000,- ny

En av våre favoritter er 2,4-liters bensinturbo med firehjulstrekk. Dette er en sjelden bil som ikke så mange har hørt om - i praksis betyr det at du kan få en råsterk og velustyrt firehjulstrekker til svært gunstig pris.

Den rimeligste som ligger ute på finn.no akkurat nå er en 2002-modell som har gått hyggelige 138 000 kilometer. Prisforlangende her er 186 628 kroner. Da får du "komplett" bil med automat, skinnseter og omfattende utstyrspakke.

Nypris på denne var godt over 500 000 kroner - før du begynte å krysse av for ekstrautstyr.

Mer lyst på SUV? Her er testen av XC60

Trangt om plassen

Det typiske fornuftskjøpet på S60 er 2,4-liters diesel. Her er det mye bra å velge mellom fra rundt 150 000 kroner.

Plassforholdene i S60 er ikke spesielt imponerende og skremte nok bort mange potensielle nybilkjøpere som heller gikk for stasjonsvogn. Den skrånende bakruta gir coupe-assosiasjoner og ganske sprekt design - men det går ut over plassen.

Når plass er viktigst - dette er den største stasjonsvogna

God milsluker

I baksetet sitter du relativt trangt og stanger hodet i taket hvis du er noe særlig over 180 cm. Bagasjerommet har greit volum, men trang innlasting gjør det litt tungvint i bruk.

En av de store styrkene til S60 er interiøret. Nydelige forseter som tåler mange, mange mil og elegant dashborddesign. Hvis første eier tok seg råd til oppgradert stereoanlegg får du også skikkelig godlyd i bilen.

S60 er ikke noen stor høydare på kjøreegenskaper. Her er det fokus på komfort, til gjengjeld er den en veldig god milsluker.

Vanlige Volvo-feil

Noe du bør se opp for? Ja. her er det de «vanlige» Volvo-feilene som lenkarmer og endeledd i forstillingen. Bremseskiver både foran og bak er også gjengangere. Sjekk også hjullagrene, da de må byttes på en del biler. Vi har også hørt om endel elektronikk-tull. Biler som har gått veldig langt bør også være skikkelig fulgt opp - ellers risikerer du mange utgifter.

Mer om brukt S60 og alle detaljer om bilen, utstyr, data og priser finner du i Brooms bruktbilguide. Klikk her for å komme til S60-siden.

Volvo S60
Volvo S60