Land Rover LRX forfra
Land Rover LRX forfra

Se - en billig Land Rover

Nye LRX blir beintøff for konkurrentene. Men det er én liten hake...

En Land Rover uten firehjulstrekk? Vel, det høres ut som å banne veldig, veldig mange ganger i kirka, men det er akkurat det Land Rover nå har bekreftet at de skal komme med.

Den nye lille-Land Roveren LRX skal nemlig bli å få med både to- og firehjulstrekk. På den måten får Land Rover presset ned prisene betydelig, de får ned vekta - og de får ikke minst ned Co2-utslippet. Og det trengs. Land Rover har i dag nemlig noen av modellene som forurenser mest av alle.

Gjennomsnitts-utslippet må ned. Og de trenger også å få opp salgsvolumene. Dermed har den høyst spesielle kombinasjonen av Land Rover og tohjulstrekk blitt banket gjennom styrerommene. I alle fall til stor glede for de som ønsker seg en bil som dette, men ikke trenger firehjulstrekk.

Tungvektere

Land Rover-direktør Philip Popham sier i en uttalelse at selskapet skal fortsette med å produsere verdens beste luksusbiler for terrengkjøring. Med tohjulstrekk-versjonen av LRX skal de appellere til de som ønsker seg en luksusbil, men som ikke har planer om å ta den med seg ut i terrenget.

Det snakkes om CO2-utslipp på under 130 gram/km - noe som i såfall er en skikkelig revolusjon for Land Rover. En revolusjon får vi helt sikkert også på vektfronten. Dagens Land Rovere og Range Rovere ble utviklet før det ble særlig fokus på å redusere vekten - og her er det derfor MYE å gå på.

Når SUV blir for harry - les mer her

Også fem dører

Land-Rover-LRX-front-detalj
Land-Rover-LRX-front-detalj

Land Rover jobber også hardt med å utvikle dieselhybrid-løsninger og planlegger å ha dette tilgjengelig på markedet i løpet av to år.

LRX kommer på markedet i 2011.Bilen skal bygges på samme plattform som konsernbror Land Rover Freelander og får veldig mye av teknikken derfra. Konseptbilen har så langt bare blitt vist i tredørs-versjon, men bilen kommer temmelig sikkert også med fem dører. Det utvider nemlig salgspotensialet mye.

LES OGSÅ: Her er testen på Freelander

Sporty design

Konseptutgaven har fått veldig mye skryt for designet. Hvor mye av dette som forsvinner på veien til produksjonsklar bil, er vanskelig å si. Men Range Rover har behov for å fornye designspråket sitt og i denne klassen er det lettere å ta litt sjanser.

Samtidig er det en svært tøff klasse denne bilen skal inn i. BMW X1 er allerede på plass, den nye Mini-SUV-en er ikke langt unna og videre framover kommer Audi Q3 og også en mindre SUV fra Mercedes - for å nevne noen.

Det er selvfølgelig altfor tidlig å si noe om priser, men med tohjulstrekk vil LRX helt klart bli den rimeligste Land Roveren du kan kjøpe. Og den bør heller ikke koste særlig mer enn de andre statuskonkurrentene hvis den skal bli en salgssuksess.

BMWs nye klasseleder - les testen her

Hva mener du om en Land Rover uten firehjustrekk? Skriv i vei i kommentarfeltet under:

PS-LRX-bakfra
PS-LRX-bakfra