ML facelift oppslag (Foto: Scoopy)
ML facelift oppslag (Foto: Scoopy)

Dette blir en ekte drømme-SUV

... og sannsynligvis går også nye Mercedes ML en god del ned i pris. Se de nye bildene:

Sent neste år kommer den - tredje generasjon av Mercedes M-klasse. Her skal Mercedes følge opp en stor salgssuksess. Og etter en litt frynsete start med første generasjon, også en bil som blir regnet som en av de absolutt beste i klassen.

Disse nye og eksklusive spionbildene fra Tyskland viser bilen i nesten helt produksjonsklar versjon. Men Mercedes har altså fortsatt tid på seg til finpussen - noe som særlig skal handle om vektreduksjon.

Snart for du brukt ML til 100 000 kroner - les mer her

Slankekur

De siste årene har Mercedes og de fleste andre bilprodusentene tatt kvantesprang på utslipp og forbruk på motorene sine. Nå er det tid før å gjøre noe med en faktor som i høyeste grad spiller inn her: Nemlig vekten.

Dette er det ikke så lett å gjøre mye med på en allerede eksisterende modell, men på en helt ny modell er det mye å hente - særlig i denne klassen. Vi har allerede sett det i godt monn på tvillingene Porsche Cayenne og Volkswagen Touareg. Mercedes vil neppe være noe dårligere - tvert imot.

LES OGSÅ: Test av dagens M-klasse

Ikke kannibalisere

ML-facelift-forfra (Foto: scoopy)
ML-facelift-forfra (Foto: scoopy)

Foreløpig holder de kortene tett mot brystet, men det er grunn til å vente at tredje generasjon ML slanker seg et par hundre kilo kontra forgjengeren.. Det er selvfølgelig svært positivt for både forbruk og utslipp - og dermed også avgifter. Derfor forventer vi at særlig de minst motoriserte versjonene av neste ML kommer til å gå en god del ned i pris i forhold til dagens modell.

Overhengene både foran og bak er korte og akselavstanden ser tilnærmet lik ut. Totallengden kan faktisk bli noen centimeter kortere enn på dagens modell.

Dermed følger ikke M-klasse samme trend som gjelder for mange andre bilmodeller, at de blir større for hver generasjon. Det er da heller ikke nødvendig. Mercedes har allerede både GL- og R-serien og må holde tunga rett i munnen hvis ikke de ulike modellene skal kannibalisere altfor mye på hverandre.

Lyst på seriøs stor Mercedes? Les mer her

Også hybrid

ML-facelfit-side (Foto: Scoopy)
ML-facelfit-side (Foto: Scoopy)

På design velger Mercedes en forsiktig videreføring. Dagens M-klasse har fått veldig mye skryt for designet og regnes som en av de mest vellykkede bilene i klassen. Derfor er det ingen grunn til å tukle for mye med dette.

Mercedes kommer til å rulle ut en rekke motoralternativer. Blant dem svært sparsommelige dieselmotorer og bilen kommer etter alt å dømme også i hybridversjon helt fra starten av.

BMW X5 er erkerivalen - les testen her

ML-facelift-bakfra (Foto: Scoopy)
ML-facelift-bakfra (Foto: Scoopy)