I moderne biler overføres ofte impulser fra bremsepedal og gasspedal  elektronisk. Det gir også mulighet for å manipulere signalene.
I moderne biler overføres ofte impulser fra bremsepedal og gasspedal elektronisk. Det gir også mulighet for å manipulere signalene.

Frykter at data-hackere kan fjerne bremsene dine

Ny teknologi gir nye utfordringer - forskere advarer!

Scenario: Du cruiser på fartsgrensen og nyter den gode flyten i kjøringen. Det er tørr asfalt, lite trafikk og bilens bevegelser på den lett svingete landeveien sitter som et skudd denne dagen. Det glir nesten for godt til å være sant...

I skjul i buskene lurer onkel P med laseren. De sikter mot bilen og klokker deg til 100 kmt i 80-sonen. Så ser du det: Lovens lange arm som veiver med stoppskiltet et par hundre meter framme. Instinktivt gløtter du mot speedometeret. Det viser 80.

Du vet du må stoppe, og tråkker pliktskyldig på bremsepedalen. Så skjer den virkelige katastrofen: Pedalen går rakt i bunn uten at noe skjer!

Vibrasjon i bremsepedal er typisk feil på Volvo XC90. Spør Benny om bruktbil!

Går dette an?

Ja, det er mulig. Dataforskere har allerede bevist det, ifølge pcworld.com

Dagens biler er så fulle av elektronikk og computerstyring at både bremser, speedometer, motorstyring, gasspedal, klimaanlegg, musikkanlegg og mye mer kan manipuleres til å gjøre for eksempel det motsatte av hva sjåføren vil.

I teorien er det nok å koble en laptop til bilens diagnoseport, og hacke i vei. Forskere demonstrerte det - attpåtil trådløst - under en demonstrasjon i Blaine, Washington for en tid siden:

De plugget laptopen i bilens port, og lot en sjåfør kjøre avgårde. Fra et annet kjøretøy som lå like bak styrte de - med en laptop nummer to - pcen i testbilen til å gjøre skumle ting som å manipulere signalene fra bremsepedalen.

Les om Toyotaen som garantert ALDRI får pedalproblemer

Verre når bilene blir online

Poenget med forsøket var ikke å ta nattesøvnen fra amerikanere som fra før er nervøse av episoder med software-krøll, sviktenede bremser og massive tilbakekallinger av potensielt selv-akselererende biler.

Intensjonen var derimot å gi bilbransjen et glimt av hvor viktig det er at den bygger gode nok systemer for datasikkerhet inn i bilene, ettersom stadig mer av signalene mellom fører og bil overføres "by wire".

I dette tilfellet måtte man altså fysisk tukle med "offerbilen" for å oppnå kontroll med den. Men det er bare enn-så-lenge, om vi skal tro autoblog.com

De melder nemlig at det allerede er fullt mulig å - via fjernstyring - bremse en stjålet bil som har de rette systemene ombord.

Safety on board

Dessuten demonstrerer Ford i USA i disse dager en Fiesta som trådløst kan utveksle kjøretøyinformasjon med andre enheter. I fremtiden vil bilen helt sikkert kunne snakke med verkstedet og si fra hva som er galt lenge før du kommer fram.

Og i fremtiden vil helt sikkert hackere med fæle hensikter i teorien kunne logge seg på bilen din og trådløst legge inn skumle bugs og virus. Vi brukere har ikke annet å gjøre enn å stole på at bilfabrikkene bruker kraftig netting i de elektroniske sikkerhetsgjerdene.Og det er dette forskere nå alarmerer om.

Peugeot og Citroen har også gasspedal-feil. Les om viruset fra Toyota her!