SAKTE: Norske tog går i sneglefart, sammenlignet med det meste av Europa. (Foto: Kari Hamre/Nynorsk Pressekontor)
SAKTE: Norske tog går i sneglefart, sammenlignet med det meste av Europa. (Foto: Kari Hamre/Nynorsk Pressekontor)

Regjeringen henter utbytte fra Baneservice

Mens regjeringen skryter av jernbanesatsing tar de ut rekordstort utbytte fra selskapet Baneservice.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det statlige selskapet ble skilt ut fra Jernbaneverket i 2005 for å drive vedlikehold av skinnegangen.

Svekker Baneservice

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa fremstilte seg selv som budsjettvinner da regjeringen tirsdag la fram revidert Nasjonalbudsjett. Men i det samme budsjettet straffer regjeringen et av selskapene som kunne bidratt til å rette opp problemene på jernbanen raskere.

– Når staten tar så mye utbytte betyr det at den økningen i kapasitet som vi hadde planlagt i strategien den kan vi glemme og vi må fortsette på det kapasitetsnivået vi har i dag, sier administrerende direktør i Baneservice Lars Skålnes til tv2nyhetene.no.

Regjeringen foreslår nemlig å ta ut 20,4 millioner kroner i utbytte fra selskapet, penger som var planlagt brukt til å bygge ut kapasitet for vedlikehold av jernbanen.

– Det svekker Baneservice sine muligheter til å være med å løse oppgavene, sier Skålnes.

LES OGSÅ: Togpendlere frykter ny kaosvinter

Tar alt overskudd

Baneservice hadde lagt en strategi om å øke kapasiteten til vedlikehold med bakgrunn i signaler fra det politiske miljøet om en satsing på jernbane. Nå er direktøren skuffet over regjeringen.

– Med å ta utbytte på disse 20 millionene har alt overskudd vi har produsert siden 2005 er gått med til utbytte, så vi har ikke bygd oss opp noe kapital i løpet av disse fem årene, sier Skålnes.

Han mener det er stor avstand mellom regjeringens skryt av at de satser på jernbanen og virkeligheten.

– Jeg får det ikke til å henge sammen, for å si det enkelt.

Forsvarer forslaget

Regjeringen mener derimot at det er helt forsvarlig å ta et stort utbytte fra Baneservice, fordi det er i tråd med statens utbyttepolitikk.

– Dersom selskapet er i posisjon til det, og det er de i år, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til tv2nyhetene.no.

– Mener du det er forsvarlig å ta utbytte fra dette selskapet?

– Ja, jeg mener det, det er derfor dette forslaget ligger der, sier Kleppa

– Helt håpløst

I bygge- og anleggsbransjen ristes det på hodet av hvordan regjeringen i budsjettet svekker et selskap som kunne gitt bedre jernbane raskere.

– Jeg synes det er håpløst og oppfordrer så sterkt jeg kan Stortinget til å rette opp det som her er gjort, sier direktør i Byggenæringens Landsforening Audun Lågøyr.

Mens regjeringen hevder det ikke er kapasitet til å gjøre mer vedlikeholdsarbeid i år, er bransjen av en helt annen oppfatning.

– Det er kapasitet til å ta mer men da må Jernbaneverket opptre på en annen måte, sier Lågøyr.