Togforsinkelser gir flere vedlikeholdskroner

Også regjeringen erkjenner at vinterens togkaos har vist at det er nødvendig å fremskynde vedlikehold og fornyelse av jernbanenettet.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I revidert nasjonalbudsjett foreslår regjeringen 274 millioner friske kroner og dessuten rundt 200 millioner kroner overført fra i fjor.

– Som et første steg, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

Det legges også opp til omdisponeringer innen drift, vedlikehold og investeringer, ifølge statsråden.

I alt øker regjeringen bevilgningene til vedlikehold og utbedring av jernbanenettet med 274 millioner kroner, mens riksveiene får 259 millioner friske kroner.

Av midlene til økt vedlikehold er 50 millioner kroner hentet inn ved en omdisponering av utbyggingsmidler. Disse er tidligere satt av til prosjektet «Dobbeltspor Bergen stasjon–Fløen», som er midlertidig stanset blant annet på grunn av manglende signalfaglig kompetanse i Jernbaneverket, ifølge Samferdselsdepartementet.

Fredag ble det også kjent at regjeringen setter av 64 millioner kroner til planlegging av dobbeltsporet Oslo–Ski.

– Regjeringen følger nå opp SVs forslag om å bruke mer penger for å reparere nedslitt jernbane raskere. Dette er vi veldig glade for, sier Halvorsen.

Hun påpeker at 274 millioner av de totalt 410 millioner kronene til ekstra vedlikehold og fornyelse, er friske penger. Dette kommer i tillegg til den store satsingen på å reparere jernbanelinjer i Oslo-området som allerede ligger inne i statsbudsjettet, påpeker hun.

– Med dette øker vi budsjettet for vedlikehold og fornyelse med 37 prosent i 2010 i forhold til i fjor. Jernbaneverket sier de ikke er i stand til å bruke mer i år, sier SV-leder Halvorsen.

Hun erkjenner at norsk jernbane er preget av flere tiårs forsømmelser under skriftende regjeringer. (©NTB)