Petter Solberg med vilje oppslag (Foto: Tony Welam)
Petter Solberg med vilje oppslag (Foto: Tony Welam)

Petter gjorde alt for å vinne

- Jeg krasja med vilje!

- Sånn går det når du satser 111 prosent! Sier Petter Solberg på telefon. Han er så oppglødd at det føles som om han skal komme gjennom røret fra New Zealand og ut her i Enebakk.

Til allmenn opplysning: Ett av Petter Solbergs varemerke-utrykk fra glanstiden var "110 prosent", og biografien om Petter heter netopp dét.

- Hadde jeg holdt meg på 110 prosent hadde det gått, men 111 prosent ble én prosent for mye.

Med vilje!

- Men hva tenker du nå da, etter at du dro av? Nå ryker du blant annet ned fra andreplass til femteplass i sammendraget?

- Jeg krasja med vilje!

- Krasja med vilje?!

- Ja!

- Hæ..?!?! Men Petter, du kan vel ikke seriøst mene at du dro av i 140 km/t med en rallybil til fem millioner kroner med vilje?!?

- Jo! ...Eller nei! ...Eller jo!

Fikk en på trynet

Den superkarismatiske rallyføreren er ved overraskende godt mot til nettopp å ha krasjet en bil til en verdi av nærmere fem millioner norske kroner. Han nærmest bobler over av adrenalin.

Men at Spydeberg-ekspressens er i et ekstatisk humør - selv etter en avkjøring - er kanskje ikke så rart?

Petter Solberg opplever for tiden en ny glanstid. Etter mange år der han har jobbet mot en Subaru rallybil som ikke fungerte, har han nå sin nye Citroën med seg når han skal sette bestetider på rallyetappene.

Men det spørs om ikke Citroën C4 WRC-bilen til Solberg burde angre litt på å være så méd. Resultatet i New Zealand ble at Petter ga bilen det som må kunne sammenlignes med en skikkelig en på trynet.

Slik går det når man kjører miljø-rally...!

Visste om den skjebnesvangre svingen

- Jeg tenkte på den svingen før vi starta, fortsetter Petter.

Etter å ha gjort en gigantisk taktisk bommert under fredagens kjøring, som betød at Petter ledet og måtte kjøre først på veien lørdag, tapte han enormt med tid. Men under søndagens første etapper kloret han tilbake sekund for sekund. Ikke bare dét, men erkerival, den nesten irriterende gode Sebastien Loeb, gjorde en for han utypisk feil (den andre i løpet av Rally New Zealand).

Det betød at de rallyinteresserte verden over gjorde seg klare til en fantastisk duell mellom Solberg og Loeb om tredjeplassen. Det skilte kun 0,9 sekunder! Men det skulle ikke gå heeelt som alle hadde håpet på - bortsett kanskje fra Loeb da...!?

Kalkulerte heeelt feil

Etter å ha tilbakelagt cirka en fjerdedel av etappen så kommer Petter Solberg og kartleser Phillip (Phil blant venner - og så og si alle andre) Mills inn i den svingen de ikke skulle klare å komme ut av.

- Første gang vi kjørte prøva (søndagens to fartsetapper gikk to ganger. red.anm.) tok jeg svingen i femte. Men jeg gjorde noen kalkulasjoner før starten, og fant ut at det skulle kunne gå i sjette gir.

Vi som kjenner Petter litt er klar over at det var bestemoren og bror Henning som gjorde matteleksene hans, så når den karen begir seg ut i avanserte kalkulasjoner - da vet vi at det er grunn til bekymring!

Kjempet om seier!

- Jeg kom for fort inn i en sving før første mellomtid og tapte litt, men hadde bestemt meg for å satse alt - så jeg holdt full gass videre.

- I bilen fikk vi nye tider, og da lå jeg plutselig 5,5 sekunder foran Latvala og 4,0 sekunder foran Ogier som ledet. I den farta visste jeg at jeg kunne ta igjen hele forspranget. Jeg kjempa om seieren!

- Jeg hadde bestemt meg før etappen og satse alt. Nå blei jeg helt sikker.

Men like etter kom svingen der Solbergs kalkulasjoner skulle vise seg å avvike noe fra virkeligheten.

Av veien i 140 km/t

- Vi hadde 170 km/t på sjettegir. Jeg bremset vel ned til rundt 140 km/t i svingen. Så kom jeg litt for langt ut. Så helt ut. Men jeg trodde jeg skulle klare å hente meg inn igjen før det smalt rett i en stolpe!

Stolpen var en strømmast som knakk i sammenstøtet. Det gnistret i kabler i det masta datt halvveis ned i veien.

- Bilen hektet tak i stolpen, og vi gikk baklengs ned et stup.

Petter var raskt ute av bilen og opp på veien for å advare de andre førerne mot hinderet han nå hadde laget i veien for dem.

- Tilbake i bilen så jeg at bilen fortsatt stod i sjettegir, det betyr at vi ikke slakka av én millimeter.

Og han er nesten stolt... eller vent... han ér stolt over at han ikke slapp gassen et sekund - selv om de var på vei til å kjøre av!

Svartna helt

- Jeg tok i alt jeg hadde og enda mer! Det var et skikkelig Marcus Grönholm-øyeblikk (forferdelig rask finsk rallyfører som ikke alltid kom i mål, red.anm.)

- Jeg visste at det var en stor sjanse for at vi skulle kjøre av, og jeg var forberedt på det.

- Jeg kjempa om den første seieren på fem år, og det vakke´ aktuelt å safe inn til en tredjeplass, det svartna.

Konkurrentene mener han hadde vunnet

- Både (Sebastien) Ogier, (Jari-Matti) Latvala og (Sebastien) Loeb kom bort etterpå å sa at jeg hadde vinni om jeg hadde kommet meg til mål!

- Så kom sjefene i Citroën bortom. Jeg sa at jeg snart er tilbake i toppen, da sa det at: "Petter, du er tilbake."

- Jeg føler i hvert fall at jeg er på rett vei.

- Men Petter, du kan ikke seriøst mene at du dro av med vilje?

- ...Nei, eller.. Jeg gjorde jo på en måte det. Jeg visste at det var en stor sjanse.

Ren idioti!

- Er dette noe du har tenkt til å fortsette med eller, da bør du i hvert fall kanskje si i fra til dine pårørende?

- Nei, dette var første og siste gang, det var jo ren idioti! Men jeg måtte prøve å gå for seieren. Men det verste er at det er positivt for sjansene i Portugal da!

Og det er helt riktig det Petter sier. Utrolig nok kan helgens avkjøring få positive konsekvenser for Petter Solberg under årets sjette VM-runde i Portugal. Femteplass i VM-sammendraget betyr at han starter som nummer fem på veien. Det er en mye bedre utangsposisjon for å kjøre taktisk - og det er akkurat det Petter må for å vinne.

Som Citroën-sjefene sa: "Petter er tilbake" han må bare ikke kalkulere så innmari mye...!

Er dette verdens tøffeste rallybiler?