Petter Solberg i dramatisk krasj
Var på vei til å gjøre et av sine livs løp.
- Jeg måtte bare prøve, sa Petter Solberg.
Det så så lovende ut for lysluggen fra Spydeberg der han satt kjempetider på de første etappene av Rally New Zealand, årets femte VM-runde. Men han innrømmet selv at det var en taktisk bommert og ikke slakke av på fredagens siste etappe.
Lederen etter fredagens etapper må starte først på lørdag, og det var Petter Solberg. Nå skulle man kanskje tro at det kun er et pluss å være i ledelse? Men slik er det ikke nødvendigvis i rally.
Tapte tid på taktisk bommert
Etappene i New Zealand går på meget spesielle grusveier. Ikke bare har veiene en rytmisk karakter, og naturlige doseringer, men de er også dekket av et topplag med rullegrus. Denne grusen er utrolig glatt å kjøre på, og de første bilene fungerer som feiekoster for bilene som kommer bak. Og det ble Solbergs jobb å veie veien. Etter lørdagens etapper hadde han tapt ledelsen, og lå nå 53,6 sekunder bak ledende Sebastien Ogier - nede på en femteplass.
Loeb gjør sjelden feil!
Sebastien Loeb gjorde en sjelden feil på fredagen, og tapte 40 sekunder. Men på lørdagens etapper gjorde han en enorm opphentingsjobb, og kjørte seg opp til en utrolig andreplass - men franskmannen skulle gjøre flere uvanlige feil før løpet var over.
Søndagen stilte med fire etapper. Det var i realiteten to etapper som skulle kjøres to ganger. Petter kunne kapitalisere på sin startposisjon bak i feltet, men kun første gangen etappene skulle kjøres. Andre gang igjennom ville grusen være feiet bort, og da med like forhold for alle.
Petter 0,9 sek foran Loeb
Lysluggen fra Spydeberg tok virkelig i det han kunne. Da søndagens tredje- og løpets nest siste etappe var kjørt, hadde han knappet inn ledelsen til 16,8 sekunder. Ikke bare dét, men Sebastien Loeb hadde gjort nok en sjelden feil. Noe som gjorde at Petter før siste etappe nå var oppe på en tredjeplass, kun 0,9 sekunder før Loeb.
Dramatisk duell
- Jeg får tidene inn i bilen, jeg tok inn veldig på de i tet. Da skjønte jeg at jeg ikke bare kjørte mot Loeb om en tredjeplass, men at jeg faktisk hadde mulighet til å vinne!
- Da var det ikke snakk om å "safe" inn til en tredjplass, jeg måtte prøve å vinne - jeg ga alt!
Rallyverden så fram i mot en dramatisk duell dem i mellom. Og dramatikk skulle det bli. Petter Solberg tok i alt han maktet, noe som var litt for mye. Han var uheldig, mistet grepet i en sving, og dro av veien - og inn i en strømsøyle.
Avkjøringen i seg selv var dramatisk i det den skjedde i kamp om tredjeplassen. Men det er også dramatisk når en rallybil treffer en stolpe. Treffer den på det værste punktet, kan det bli alvorlige skader som følge av smellen.
Denne gangen var Petter Solberg og den walisiske kartleseren Phill Mills heldige - de kom seg uskadet fra ulykken. Såpass uskadet at de burde ha kommet seg videre - hadde det ikke vært for denne stolpen.
- Hadde vi kommet oss på veien igjen, så hadde vi antagelig kjørt inn til tredjeplassen.
Drama i tet
Men også i tet var det drama. Før siste etappe ledet franskmannen Sebastien Ogier i Citroën foran finnen Jari-Matti Latvala i Ford. Ledelsen var knapp, men seieren virket sikker for den lynraske franskmannen. Men tre svinger før mål gjør han det utrolige - han snurrer! Ogier taper ikke mye tid, men nok til at han blir detronisert til en andreplass.
Liten margin
Jari-Matti Latvala vinner til slutt 2,4 sekunder foran Ogier - noe som er den tredje minste seiersmarginen i Rally-VMs historie.
Sebastien Loeb endte på tredjeplass, foran Mikko Hirvonen og Dani Sordo. Vår egen Henning Solberg kom til slutt på en sjuendeplass etter å ha slitt med oppsettet hele helga.
Etter avkjøringen rykker Petter Solberg ned fra andre- ttil fjerdeplass i VM-sammendraget. Den neste VM-runden går av stabelen i Portugal den 28. mai. Også der har Petter Solberg gode sjanser - Broom håper på seier!
Resultatliste:
1) Jari-Matti Latvala
2) Sebastien Ogier +2,4 sek
3) Sebastien Loeb +15,2 sek
4) Mikko Hirvonen +21,3 sek
5) Dani Sordo +25,8 sek
7) Henning Solberg +6 min 15,3 sek