Perfect shoes (Foto: Willy Rundmo / Privat)
Perfect shoes (Foto: Willy Rundmo / Privat)

Rundlurt og sjikanert av nettbutikk

Etter to måneders ventetid og frekke e-poster, fikk Elisabeth og Hege plastsko i stedet for eksklusive skinnstøvler.

Jentene kjøpte drømmestøvlettene over nettet. Det ble et mareritt. Kundebehanding, ventetid og kvalitet sto til stryk.

I vinter ville Elisabeth Sokolinska (24) fra Tromsø kjøpe seg nye støvletter. Den 17.februar fant hun en nettbutikk som heter Perfectshoes.org. Nettbutikken skriver at de selger håndlagde støvletter fra Italia og USA. Det er opplysninger som klinger godt i ørene til jenter som liker støvletter av god kvalitet.

Elisabeth faller for et par svarte støvletter til halv pris. Hun forskuddsbetaler 800 kr.

– På nettsiden deres sto det at det var sko fra Italia og USA. Det forbinder jeg med noe positivt og med god kvalitet. Jeg forventet å få et par pene skinnstøvletter som kunne brukes i lang tid fremover, sier hun til TV 2 hjelper deg.

Se også: Buss1 kalte Cathrine nevrotisk og vettskremt

Kundebehandling

I kjøpsbetingelsene stod det at leveringstiden skulle være 12-17 virkedager. Støvlettene til Elisabeth uteblir i posten. Perfect shoes har ingen kundetelefon, men kommuniserer med kundene via e-post. Etter at 23 virkedager har gått, sender Elisabeth mail der hun etterlyser støvlettene sine.

Svaret hun får tilbake er svært frekt.

«Jeg ser av navnet ditt at du er opprinnelig Polsk. I Polen er det sikkert normalt å bli svindlet for 500 zloty, men ikke i Norge. Denne forsendelsen går uten sporing,-det skjer av og til....ikke noe misstenkelig med det...dog de fleste går med sporing. Det betyr at jeg ikke kan vite eksakt hvor den befinner seg i post-systemet. Det er ikke slik at jeg vet hvor pakken er, men nekter å gi deg den informasjonen. Du oppfører deg som en misstenksom paranoid person.»

Videre står det i mailen:

«Det er kanskje vanskelig for deg å forstå, at Nordmenn flest er ærlige og holder ord. I Polen hadde man sikkert ikke betalt 500 zloty på forskudd for en vare heller.....men våkn opp... dette er hverken Polen,Kartowice eller Russland for den saks skyld.»

Les hele svaret her (link)

Elisabeth er sjokkert over at nettbutikken trekker inn hennes polske opprinnelse.

– Mitt første inntrykk var å flire høyt, og så sa jeg til samboeren min at han måtte komme og se. Det er frekt og ufint skrevet. Totalt barnslig egentlig. Man behandler bare ikke kunder på den måten, sier Elisabeth.

Hege Sander (24) fra Oslo kjøpte også støvletter fra Perfect shoes 17.februar. Hun falt for et par svarte, høye skinnstøvletter uten hæl, med brettekanter øverst. Disse kostet også 800 kroner på halv pris. Støvlettene var en gave fra en venn.

– De hadde en del utvalg av de typene som jeg vil ha. Jeg forventet å få noen fancy sko som ikke alle andre har, av god kvalitet, forteller Hege.

Støvlettene dukker ikke opp i posten som avtalt. Hege etterlyser støvlettene sine over kundemailen, men får også et uhøflig svar tilbake.

– Det er faktisk unødvendig mye mas fra din side og panikklignende oppførsel, lyder et utdrag fra mailen hun får tilbake.

Hege synes det er skuffende at Perfect shoes svarer kundene sine slik.

Perfect shoes (Foto: Tor Byggland
  / TV 2 hjelper deg)
Perfect shoes (Foto: Tor Byggland / TV 2 hjelper deg)

– Jeg synes de ga veldig dårlig kundebehanding. Det er ikke sånn man skal behandle kunder.

Den store skuffelsen

Fredag 9.april kommer Heges hentelapp. Leveringstiden er dermed nesten to måneder, og ikke 12-17 virkedager.

– Dersom jeg hadde visst at det skulle ta sju uker å få et par sko, hadde jeg aldri bestilt derfra, sier Hege.

Pakken er sendt fra en privatperson i Polen. Hege oppdager raskt at kvaliteten på skoene ikke er som forventet. Stoffet er et kunstig velourstoff, og ikke svart skinn som bildet av bestillingen hennes viste. Det henger frynser fra sømmene. Hege er svært misfornøyd.

– Det står jo på nettsiden at det skal være italiensklagde sko, og det er det jo ikke. Jeg bestilte skinnsko. Når du har ventet så lenge, bør du få det du bestiller.

Elisabeth får også sin pakke tilsendt fra en privatperson i Polen, etter nesten to måneder. Hun er også skuffet over støvlettene sine. De er av et gummiaktig stoff og har metallskruer tvers igjennom sålen og hælen.

– Ja, det var en nedtur. De var absolutt ikke verdt pengene, forteller hun.

Skoekspertens dom

Ved å oppgi modellnummeret på støvletten over kundechatten til Perfect shoes har Elisabeth blitt forsikret om at støvlettene hun har fått er av ekte, økologisk skinn. Det stoler hun ikke på.

Jentene tar med seg støvlettene fra Perfect shoes til skoekspert Jan Erik Larsen. Han har jobbet i skobransjen i 34 år. Etter en grundig kvalitetssjekk har han en klar konklusjon.

– Jeg ser dårlig sømningsmonn, syntetisk fôr, plast utenpå og inni. Dette er rett og slett ekte plastikk. Nå har dere blitt skikkelig lurt, sier han.

skoekspert-jan-erik-larsen,
  Perfect shoes (Foto: Tor Byggland / TV 2 hjelper deg)
skoekspert-jan-erik-larsen, Perfect shoes (Foto: Tor Byggland / TV 2 hjelper deg)

Nektes å bruke angreretten

Ifølge Paal Bjønness som er juridisk rådgiver hos Forbrukerrådet har forbrukere som kjøper noe over internett alltid en angrerett.

– Det innebærer at man kan gå fra kjøpet i etterkant. Det behøver ikke være noen feil eller mangler ved varen. Man har som utgangspunkt en mulighet til å gå fra kjøpet.

Selgeren har plikt til å opplyse om at kunden har en angrerett. Dette gjøres vanligvis ved å sende ved et såkalt angrefristskjema.

Verken Hege eller Elisabeth har fått informasjon fra Perfect shoes om at de har en angrerett. De sender begge mail til nettbutikken om at de vil benytte seg av angreretten sin.

– Du har fått det du skal ha. Vi gir dessverre ikke refusjon på tilbudsvarer, svarer Perfect shoes.

– Kunden skal selvfølgelig ha anledning til å benytte seg av angreretten, uavhengig av om det er snakk om en tilbudsvare eller ikke, sier Bjønness.

TV 2 hjelper deg har i over en måned forsøkt å få kontakt med Perfect shoes, over mail, via kundechatten og per telefon. Vi har ikke fått svar på våre henvendelser.

«Perfect shoes» er ikke registrert som firma i Norge, men en av nettsidene deres er registrert på en mann som heter Kristian Kalle. En kvinne ved navn Damiana Kalle står som avsender på flere av kundemailene.

TV 2 hjelper deg har fått opplyst at Kalle driver Perfect shoes fra Ungarn.

Nettbutikken opererer fra disse nettsidene:

www.perfectshoes.org

www.perfectshoes.zoomshare.com

www.perfect-shoes.net

www.perfectshoes.info

TV 2 hjelper deg har i flere uker forsøkt å komme i kontakt med Kristian Kalle via telefon, facebook og mail, uten resultat.

Advarer

Paal Bjønness fra Forbrukerrådet vil advare folk generelt mot å forskuddsbetale for varer over internett.

– Det er lettere å holde tilbake penger, enn å få penger tilbake, sier han.

Elisabeth og Hege har innsett at de ikke får brukt angreretten sin, og at de må ta til takke med støvletter i kunstfiberstoff og plast, med frynser og dårlig søm.

– Jeg vil be alle om å holde seg unna det selskapet. De er veldig useriøse, og ikke mulige å få tak i i ettertid, advarer Elisabeth.

Facebooksiden til Perfect Shoes er blitt fjernet etter at TV 2 hjelper deg lagde sak om nettbutikken.

Har du opplevd noe lignende? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook! Klikk her.